تلاش خریداران در روزی متعلق به «غدیر»

عکس:‌نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته پس از پشت سر گذاشتن دو روز منفی، رو به تعادل گذاشت که اوج این تلاش بازار در جمع‌آوری صف فروش فولاد آلیاژی ایران به نمایش گذاشته شد. در حال حاضر، کارشناسان بازار از احتمال پیروی بازار از الگوی هفته قبل با دو روز کاری مثبت و منفی یاد می‌کنند که باید منتظر معاملات روزهای آتی بازار برای تایید یا رد این نظر باقی ماند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد استعفای وزیر

اطلاعات بودند.

در همین حال در تحولات اقتصادی مهم معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد احتمال ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن بودند که در صورت اجرا می‌تواند تاثیرات مهمی را بر شرکت‌های اقتصادی داشته باشد.

در بازار جهانی نیز بازگشایی بازار فلزات توام با رشد اندک قیمتی بود. بهای مس دیروز در بازارهای خارج از بورس فلزات لندن در حد ۹ هزار و ۳۴۰ دلار در هر تن رقم خورد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات درون بازار شاهد دو مساله مهم بودند. برگزاری مجمع شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و عرضه اولیه پتروشیمی پردیس از زیر مجموعه‌های این شرکت دیروز بخش عمده تحولات بازار را به خود اختصاص داد.

با برگزاری مجمع سرمایه‌گذاری غدیر عملا فصل مجامع شرکت‌ها در بورس تهران آغاز شده است که این هفته علاوه بر غدیر، سرمایه‌گذاری سپه نیز شاهد برگزاری مجمع خواهد بود. در همین حال هفته آینده بازار شاهد برگزاری مجمع همراه اول خواهد بود. غدیر دیروز شاهد تقسیم ۵۰۰ ریال سود و افزایش سرمایه درصدی بود.

در همین حال دیروز پتروشیمی پردیس به‌رغم وجود بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی در صورت‌های مالی، قیمت یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی را روی تابلو تجربه کرد.

با این عرضه فرابورس شاهد نخستین شرکت پتروشیمی خود است و این در شرایطی است که احتمالا روز چهارشنبه مجددا نماد پتروشیمی امیرکبیر بازگشایی خواهد شد.

در گروه فلزی دیروز معامله‌گران شاهد جمع‌آوری صف فروش فولادآلیاژی ایران بودند. دو شرکت آلیاژی ایران و یزد دیروز با صف فروش همراه بودند که آلیاژی ایران با خرید ۱۷ میلیون سهم مواجه شد.

در گروه تجهیزات معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد صدرا بودند که این نماد به‌رغم جهش ۲۱ درصدی در آغاز معاملات در نهایت با ۴/۵ میلیون سهم صف فروش مواجه شد. دیروز ۲۶ میلیون سهم این شرکت در بازار معامله شد.

در این گروه مپنا دیروز با صدور اطلاعیه از مشارکت در طرح ۶ میلیارد یورویی نفت فلات قاره خبر داد. این مشارکت البته در سود سال‌های ۹۰ و ۹۱ مپنا تاثیری نخواهد داشت.

در گروه بانکی امروز نماد بانک الکترونیک آرین در فرابورس باز گشایی خواهد خواهد شد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، صندوق بازنشستگی دیروز شاهد جمع‌آوری صف فروش با معامله ۹/۱۷ میلیون سهم بود.

در مجموع بازار دیروز شاهد تلاش خریداران برای جمع‌آوری عرضه‌ها بود که در آن شاخص ۵/۱۸ واحد افت کرد و به ۲۶ هزار و ۴۲۹ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۲/۱۴۱ میلیارد تومان بود که ۲/۳۴ درصد آن را معاملات جابه‌جایی ۱۲۰ میلیون سهام بانک پارسیان تشکیل داد. از ۲۲۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۵۳ نماد با افت قیمت و ۶۹ نماد با رشد ارزش معامله شدند.