دومین افت بزرگ بورس در ۶ ماه اخیر

دنیای اقتصاد - بورس اوراق بهادار روز گذشته در سیطره عرضه‌های سنگین قرار داشت؛ هر چند که نشانه‌هایی از کنترل عرضه در ساعت پایانی بازار به چشم می‌خورد؛ در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نزدیکی به پایان ماه، رشد قیمت‌های اخیر و همچنین حضور پررنگ معامله‌گران کوتاه‌مدت و عرضه‌های سنگین برخی از معامله‌گران حقوقی در بازار سبب تشکیل صف‌های فروش در شماری از نمادهای مورد اقبال بازار شده بود. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص به میزان ۲۲۹ واحد افت کرد و به ۲۶ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. همچنین از ۲۲۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۴۸ نماد با افت ارزش و ۷۴ نماد با رشد قیمت معامله شدند. جنب پل حافظ

دومین افت بزرگ بورس در ۶ ماه اخیر

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته در سیطره عرضه‌های سنگین قرار داشت؛ هر چند که نشانه‌هایی از کنترل عرضه در ساعت پایانی بازار به چشم می‌خورد.

در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نزدیکی به پایان ماه، رشد قیمت‌های اخیر و همچنین حضور پررنگ معامله‌گران کوتاه‌مدت و عرضه‌های سنگین برخی از معامله‌گران حقوقی در بازار سبب تشکیل صف‌های فروش در شماری از نمادهای مورد اقبال بازار شده بود. در این شرایط گروه بانکی که تا روز شنبه صدر‌نشین بازار بود پس از عرضه‌های سنگین روز شنبه، دیروز رو به افت گذاشت. این امر نقدینگی معامله‌گران در این گروه را با فشار مضاعفی همراه ساخت. در همین حال توقف نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با صف فروش در کنار صف‌های فروش نمادهایی نظیر فولادهای آلیاژی یزد، ایران و صندوق بازنشستگی موجب کاهش انگیزه معامله‌گران بازار شد. این جو کم و بیش در بازار تا ساعت پایانی ادامه یافت تا در نهایت با تشکیل صف‌های خرید در نمادهایی نظیر مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و سرمایه‌گذاری امید از جو منفی بازار کاسته شده و بازار به سوی تعادل حرکت کند. انتظار می‌رود معاملات امروز بازار شاهد تعادل کامل نمادها باشد.

در معاملات دیروز معامله‌گران شاهد انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال ۹۰ شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بودند. با انتشار این گزارش احتمالا امروز بازار شاهد بازگشایی این نماد خواهد بود. امری که می‌تواند تاثیراتی را برگروه تجهیزات برجای بگذارد. در همین حال با انتشار آگهی واگذاری سهام حفاری شمال گمانه‌زنی در مورد خریداران احتمالی این نماد افزایش یافته است.

در گروه پتروشیمی امروز نماد پتروشیمی پردیس (اوره و آمونیاک غدیر)گشایش خواهد یافت. این عرضه اولیه که نخستین عرضه اولیه یک شرکت پتروشیمی در فرابورس خواهد بود، در شرایطی انجام می‌شود که این شرکت با سرمایه یکصد میلیارد تومان دارای سودی معادل ۳ هزار و ۱۲۰ ریال برای هر سهم در سال‌مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۰ است. این شرکت تحت مالکیت هلدینگ پتروشیمی غدیر(الوند) قرار دارد. انتظار می‌رود عرضه پردیس راه را برای عرضه زاگرس و در نهایت هلدینگ الوند غدیر باز کند.

در بازار دیروز عرضه قریب‌الوقوع پردیس سبب شد تا گروه پتروشیمی پس از شوک تعدیل منفی پتروشیمی خارک باردیگر بهبود معاملات را شاهد باشد. دیروز پتروشیمی شیراز برای دومین بار طی دو هفته اخیر توانست جهش ۱۲ درصد شمول ضوابط رفع گره معاملاتی را تحمل کند.

در گروه حمل و نقل، تاید واتر دیروز در گزارشی خاطرنشان کرد به دلیل افزایش تعرفه‌های بندری در بندر شهید رجایی تعدیل مثبت را اعمال خواهد کرد.

در نماد مخابرات اعلام زمان پرداخت سود نقدی سهامداران حقیقی و حقوقی همراه اول سبب اقبال معامله‌گران به این نماد شد. براساس اعلام همراه اول این شرکت یک روز پس از مجمع پرداخت سود سهامداران حقیقی و سه روز بعد سهامداران حقوقی را در شعب بانک ملت آغاز می‌کند.

در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای، امید دیروز در حالی صف خرید بود که برخی از شنیده‌ها حکایت از تبدیل بانک سپه به‌عنوان بانک عامل دولتی در فعالیت‌های دولتی دارد. از این رو بخشی از امور اقتصادی این بانک به نیابت از دولت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و سپه منتقل شده است. دیروز نماد سرمایه‌گذاری سپه برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. انتظار می‌رود این مجمع برخی از تحولات اخیر شرکت‌های امید و سپه را شفاف کند.

در گروه سیمانی با انتشار آمار نهایی از صادرات سیمان در سال ۸۹ سهم ده شرکت برتر صادرکنننده سیمان مشخص شده است. براساس آمار سیمان ساروج بوشهر، هگمتان، مازندران (همگی متعلق به هلدینگ بانک ملی)، سپاهان متعلق به غدیر، غرب تامین اجتماعی، به همراه شرق، بهبهان، شاهرود و شهرکرد و کردستان ۱۰ شرکت با بیشترین صادرات سال ۸۹ صنعت سیمان بودند.

در گروه خودرویی، دیروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در شرایطی برای اعلام تعدیل منفی سال ۸۹ از محل فروش واگن پارس و عدم فروش مهرکام پارس متوقف شد که برخی از شنیده‌ها از نهایی شدن فروش مهرکام پارس این شرکت در سال جاری به گروه کروز خبر می‌دهد. در همین حال در گروه خودرویی اقدام صندوق بازنشستگی برای تجمیع و آزاد‌سازی سهام ایران خودرو احتمال عرضه بلوک ایران خودرو متعلق به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را افزایش داده است. روز شنبه نیز در مراسم رونمایی از چهارمین خودروی ملی، وزیر صنایع و معادن از تاسیس و افتتاح سومین قطب خودرو ساز کشور در تبریز خبر داد و افزود: سال ۸۹ در حالی گذشت که با شرایطی همچون اعمال تحریم‌های بین‌المللی و از طرفی اجرای عملی قانون هدفمندی یارانه‌ها همراه بود. از این رو به‌رغم فشار ناشی از تحریم‌ها و نیز انتظار از افزایش بهای تمام شده در تولید شاهد رشد محصولات صنعتی و معدنی و نیز کاهش قیمت فروش محصولات خودرویی بودیم؛ به طوری که شرکت ایران خودرو طی سال‌مالی قبل با دو بار افزایش سود روبه‌رو شد.

همچنین در حاشیه این مراسم سید حسن‌هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به مباحث مربوط به بررسی خریدهای چرخشی خودروسازان در بورس و تلاش برای در اختیار‌گرفتن مدیریت یکدیگر پاسخ داد: بررسی این موضوعات در کمیسیون صنایع و معادن مجلس متوقف شده و چنین مباحثی در خصوص خودروسازان دیگر مطرح نیست.

در صورت تایید نهایی این مساله، می‌توان این موضوع را چراغ سبزی برای عرضه بلوک ایران خودرو توصیف کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص به میزان ۲۲۹ واحد افت کرد و به ۲۶ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. ارزش معاملات دیروز به ۸۲میلیارد تومان رسید که ۱۳ درصد آن را معاملات کالسیمین تشکیل داد. از ۲۲۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۴۸ نماد با افت ارزش و ۷۴ نماد با رشد قیمت معامله شدند.