ایسنا - عضو شورای بورس مهم‌ترین رکن اصلاح نظام ساختار بازار سرمایه را اصلاح ساختار نهادها و موسسات مالی در کشور دانست و در توضیح گفت: اصلاح ساختار درونی نهادها و موسسات مالی در کشور مهم‌ترین رکن رسیدن به جهاد اقتصادی است. دکتر محمدرضا پورابراهیمی به فعالیت‌های بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در حوزه بازار سرمایه نیز تلاش‌های گسترده‌ای در سال‌های اخیر انجام شده است، ولی با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در ابتدای راه قرار داریم.

طی سال‌های گذشته موفقیت‌های نسبی و قابل قبولی در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه بازار سرمایه و ابزارهای مالی صورت گرفته که البته در حوزه ابزارهای مالی باید تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد تا مشکلات تامین مالی و سایر اقدامات مالی بر طرف شود بنابراین باید ابزارهای مالی توسعه پیدا کند.

وی توضیح داد: امروزه نهادهای مالی در کشور از شفافیت برخوردار نیست و گزارش‌های تخصصی آنها ارائه نمی‌شود بنابراین از نگاه کلان باید شفافیت اقتصادی در این نهادها ایجاد و از ورود به اقدامات موازی آنها جلوگیری شود.

عضو شورای بورس با اشاره به اینکه نرسیدن به نرخ بازده مورد انتظار باعث ایجاد هزینه فرصت به نظام اقتصادی کشور می‌شود، خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین کار و جهاد اقتصادی اصلاح ساختار نهادها و موسسات مالی در کشور است که این نهاد شامل شرکت‌های دولتی، خصوصی و نیمه دولتی و نیز نهادهای اقتصادی که زیر مجموعه حاکمیت مربوط به نهاد رهبری است هستند، می‌شود.

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین جهاد اقتصادی ایجاد شفافیت اطلاعات اقتصادی و هدف‌گذاری مطلوب برای مشخص شدن وزن هر یک از این نهادها و دارایی آنها‌ در اقتصاد کشور است. در حال حاضر این نهادها ۸۰ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند و در صورتی که ساختار این نهادها اصلاح شود، رشد اقتصادی هشت درصدی تحقق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از دارایی‌های موجود در کشور در دارایی‌های وقفی نهفته است، گفت: امروزه بخشی از دارایی‌های کشور در بخش نهادهایی است که با کمترین بازدهی فعالیت می‌کنند که نمونه آن دارایی‌های وقفی است، بنابراین یک حرکت جهادی در مسیر جهاد اقتصادی تغییر و تحولات بنیادی در نهادهای مالی کشور است که اگر این رویکرد تحقق پیدا کند قطعا نرخ‌ برنامه پنجم محقق می‌شود.

به گفته عضو شورای بورس به دلیل اینکه نهادها و موسسات مالی اقدامات موازی انجام می‌دهند و نرخ بازده آنها بسیار پایین است، اگر اصلاح ساختار صورت گرفته و بخشی از آنها وارد بورس و فرابورس شود، در مسیر جهاد اقتصادی گام برداشته شده است.