گروه بورس - هدیه لطفی: مدیر پذیرش فرابورس از درج شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان هفدهمین نماد معاملاتی خبر داد.

روز گذشته سید مهدی علم الهدی در این باره گفت: شرکت پتروشیمی پردیس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۳ فروردین به عنوان هفدهمین نماد معاملاتی، در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس درج شد. وی افزود: موسسان شرکت پتروشیمی پردیس، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هستند و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه الوندغدیر با در دست داشتن ۶۴/۸۱ درصد، سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید.
به گفته وی شرکت پتروشیمی پردیس در گروه تولید مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی و زیرگروه تولید مواد شیمیایی پایه، به‌جز کود و ترکیبات نیتروژنی فعالیت می‌کند و کارگزار معرف آن کارگزاری بانک صادرات است.
گشایش نماد «بانک آرین»
همچنین روز گذشته معاون عملیات و نظارت بازار از گشایش نماد بانک الکترونیکی آرین در بازار دوم فرابورس خبر داد.
حسن محمدتبار با اعلام این خبر افزود: نماد معاملاتی بانک الکترونیکی آرین که در جلسه هیات پذیرش فرابورس در سال گذشته، پذیرش و درج نام شده بود، در هفته آینده بازگشایی می‌شود.
وی افزود: نماد «آرین» در روز دوشنبه 29 فروردین‌ماه، در بازار دوم فرابورس آماده معامله است و قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش خواهد بود.
چهارمین روز رقابت «ریلی»
همچنین رقابت برای تصاحب بلوک 100 درصدی سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش در بازار سوم فرابورس به روز شنبه موکول شد.
بر این اساس روز گذشته نیز رقابت میان کارگزاران برای خرید بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش به سرانجام نرسید و در چهارمین روز متوالی رقابت، هر سهم این شرکت به قیمت یک هزار و ۵۱۰ ریال رشد یافت و در نتیجه ادامه این معامله به روز شنبه موکول شد.
عرضه ناموفق بلوک «پتروممسنی»
از سویی دیگر روز گذشته بلوک ۲۰ درصدی از سهام شرکت پتروشیمی ممسنی در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.
روز گذشته تعداد 100 میلیون سهم معادل 20 درصد از سهام شرکت پتروشیمی ممسنی، توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم عرضه شد. یادآوری می‌شود این عرضه به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط بوده و قیمت پایه هر سهم در این عرضه یک هزار و 883 ریال در نظر گرفته شده است.
شایان ذکر است به دلیل نبود خریدار برای بلوک مزبور، معامله‌ای بر آن صورت نگرفت و در نتیجه ادامه معامله به روز دیگری موکول خواهد شد.
سرعت در پذیره‌نویسی «عسکریه»
همچنین روز گذشته پذیره‌نویسی سهام موسسه مالی و اعتباری عسکریه سرعت بیشتری به خود گرفت. طی دو روز گذشته، سهام موسسه عسکریه خریداری در بازار نداشت و در نتیجه این پذیره‌نویسی در فرابورس حالت رکود به خود گرفته بود، اما دیروز نه تنها قفل پذیره‌نویسی مزبور باز شد، بلکه خرید آن سرعت بیشتری به خود گرفت و بیشترین حجم پذیره‌نویسی در این روز انجام شد، به طوری که دیروز تعداد سه میلیون و ۹۹۵ هزار سهم «عسکریه» به ارزش ۶ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ریال فروخته شد.
آرامش در پایان هفته
از سوی دیگر بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی به پایان برد.
روز گذشته تعداد 6 میلیون و 50 هزار سهم در میان یک هزار و 997 نفر خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 95 میلیارد و 57 میلیون ریال رسید.
روز گذشته از ۱۴ نماد معامله شده در بازار، تنها ۴ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و مابقی با رشد نرخ به کار خود پایان دادند.
در این راستا می‌توان به رشد قیمت نمادهای «وایران»، «همراه»، «ودی» و «خفناور» و همچنین کاهش قیمت نمادهای «رپارس»، «کمرجان» و «پکویر» اشاره کرد.
همچنین در این روز نماد معاملاتی همراه اول حدود ۷۶ درصد از حجم کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان باارزش‌ترین سهم شناخته شد.
یادآور می‌شود ارزش معاملات «همراه» در بازار دیروز معادل رقم 72 میلیارد و 677 میلیون ریال بود. نمادهای معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان و بیمه دی نیز هر کدام به ترتیب 6 میلیارد و 821 میلیون ریال و 5 میلیارد و 433 میلیون ریال روانه بازار کردند و رتبه‌های دوم و سوم باارزش‌ترین نمادهای دیروز را کسب کردند.