گروه بورس - هدیه لطفی: رقابت برای تصاحب دو بلوک حمل‌و‌نقل ریلی گسترش و بازرگانی پتروشیمی بین‌الملل در بازار سوم فرابورس به امروز موکول شد.

بر این اساس، در ادامه رقابت میان کارگزاران برای خرید بلوک 100 درصدی سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش، هر سهم این شرکت دیروز نیز تا محدوده قیمتی یک هزار و 55 ریال رشد نرخ یافت و در نتیجه ادامه این رقابت به امروز موکول شد.
همچنین دیروز سازمان خصوصی سازی،۳۰ هزار سهم عادی و قابل بازخرید شامل ۳۰ سهم عادی و ۲۹ هزار و ۹۷۰ سهم بازخرید، معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی بین‌الملل را به ارزش ۶۷۷ میلیارد و ۵۲۹ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ ریال و به قیمت پایه هر سهم ۲۲ میلیون و ۵۸۴ هزارو ۳۰۵ ریال، عرضه کرد که این بلوک نیز پس از رسیدن به نرخ هر سهم به ۲۲ میلیون و ۵۸۷ هزار ریال به رقابت کشید.
کاهش 25 درصدی ارزش معاملات
از سوی دیگر ارزش کل معاملات بازار فرابورس در روز گذشته با ۲۵ درصد کاهش نسبت به روز یکشنبه مواجه شد و به رقم ۴۹ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال رسید.
همچنین حجم کل معاملات نیز افت قابل‌توجهی را نسبت به روز یادشده تجربه کرد، به طوری که تنها سه میلیون و 742 هزار سهم در میان یک هزار و 770 نفر سهامدار جابه‌جا شد. در این بازار نماد معاملاتی همراه اول با دادوستد بیش از 648 هزار سهم خود، ارزشی معادل 33 میلیارد و 367 میلیون ریال روانه بازار کرد و به این ترتیب حدود 75 درصد از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و در نتیجه به عنوان باارزش‌ترین سهم شناخته شد. همچنین نماد معاملاتی بیمه دی، عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز را کسب کرد. هر سهم «ودی» در این بازار با 6 ریال کاهش قیمت به نرخ دو هزار و 149 ریال رسید و در مجموع یک میلیون و 652 هزار سهم این شرکت به ارزش سه میلیارد و 550 میلیون ریال دادوستد شد.
از سوی دیگر دو شرکت لیزینگ ایرانیان و روان فن‌آور شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند که در جریان معاملات دیروز، صف خرید روان فن‌آور عرضه شد. همچنین هر دو شرکت یادشده رشد قیمت ۴ درصدی سهام خود را تجربه کردند؛ به طوری که در پایان معاملات هر سهم «خفناور» و «وایران» به ترتیب معادل رقم ۵ هزار و ۲۷۸ ریال و دو هزار و ۸۵۲ ریال بودند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی کویرتایر، تجارت الکترونیک پارسیان و سیمان سبزوار، به همراه گواهی‌های تسهیلات مسکن دوره‌های مهر، آذر، دی و بهمن‌ماه با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
«اوراق» در مسیر رشد
همچنین بازار اوراق مشارکت فرابورس روز گذشته را با رشد معاملات سپری کرد، به طوری که در این بازار اوراق 5 شرکت به ارزش 20 میلیارد و 40 میلیون معامله شد.
در این روز اوراق اجاره ماهان با معامله ۱۲ هزار و ۸۵۰ ریال برگه از اوراق خود، ارزشی معادل ۱۲ میلیارد و ۸۵۲۰ میلیون ریال روانه بازار کرد و به عنوان باارزش‌ترین گواهی دیروز شناخته شد.
همچنین روز گذشته 5 هزار برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش 5 میلیارد ریال و تعداد دو هزار و 90 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش دو میلیارد و 90 میلیون ریال معامله شدند.
یادآوری می‌شود دیروز دو گواهی مشارکت توسعه و سپری سعدی نیز در بازار اوراق مورد معامله قرار گرفتند که هر کدام به ترتیب ۸۰ میلیون ریال و ۲۰ میلیون ریال روانه بازار کردند.