مهر - مدیر امور بین‌الملل شرکت بورس و اوراق بهادار از ورود ابزارهای جدید معاملاتی در نیمه اول سال‌جاری به بورس خبر داد. ابوالفضل شهر آبادی در مورد دلایل رشد شاخص بورس طی روزهای نخستین سال‌جاری گفت: رکود بازارهای موازی باعث حرکت پول‌ها و سرمایه‌ها به سمت بورس شده است. مدیر امور بین‌الملل شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازدهی بورس در دو سال گذشته و فعال شدن بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث رشد بیشتر حجم ورودی پول به بازار سرمایه شده است، تصریح کرد: بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها در بورس باعث تشویق سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

وی دلیل دیگر رشد شاخص بورس را توجه دولت به بورس و نامگذاری سال‌جاری به نام سال جهاد اقتصادی و برداشت از این نام به عنوان حمایت و توجه ویژه دولت به بازار سرمایه و عرضه‌های جدید دانست.

ابزارهای جدید

وی در مورد ابزارهای جدید بازار سرمایه کشور گفت: طی ۶ ماهه ابتدای امسال ابزارهای جدیدی به بازار سرمایه معرفی خواهند شد که از جمله آنها آپشن است که برای پوشش ریسک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر امور بین‌الملل شرکت بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: بازار سرمایه ما از نظر آشنایی با ابزارهای پوشش ریسک در مراحل ابتدایی قرار دارد و اینگونه ابزارها در بازار سرمایه باید جا بیافتد، به عنوان مثال سال گذشته اوراق آتی سهام وارد بازار شد، اما هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. وی ادامه داد: اگر ابزار آپشن هم وارد بازار شود می‌تواند در پوشش ریسک موثر باشد و همین امر منجر به ورود بیشتر سرمایه‌گذاران به بورس خواهد شد.

شهرآبادی یکی دیگر از ابزارهایی که به بازار معرفی خواهد شد را ETF یا صندوق‌های قابل معامله در بورس عنوان کرد و افزود: در صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری، یونیتها یا سهام قابل معامله نیست، اما در ETF‌ها یونیتها یا سهام در بورس قابل خرید و فروش بوده و همین امر به گرایش بیشتر مردم به بازار از طریق صندوق‌های قابل معامله کمک می‌کند.

وی با اشاره به معرفی صندوق‌های شاخصی در بورس و اینکه به زودی این صندوق‌ها راه‌اندازی خواهند شد، افزود: این صندوق‌ها ریسک را پوشش می‌دهند و سرمایه‌گذاران جدید را جذب می‌کنند. مدیر امور بین‌الملل شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه‌اندازی صکوک در سال گذشته، از برنامه انتشار اوراق مشارکت در بورس در سال‌جاری برای تشویق شرکت‌ها به انتشار این اوراق خبر داد و گفت: این اوراق دارای بازدهی ثابت و مطلوب هستند.

شهرآبادی خاطرنشان کرد: امسال بازار سرمایه و به ویژه بورس و اوراق بهادار از نظر توسعه ابزارها سال خوبی را پیش رو خواهد داشت.