سنا - بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، کارمزدهای معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران و فرابورس ایران کاهش یافت. سرپرست مدیریت نظارت بر بور‌س‌ها، با اشاره به مصوبه نهم اسفندماه ۸۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش کارمزدها گفت: کارمزد حق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار برای معاملات کلیه بورس‌ها ۲۰ درصد کاهش یافت و از ۱۰ به ۸ در ده هزار رسید.

محمودرضا خواجه‌نصیری تصریح کرد: بر اساس مصوبه مورخ ۲۴ اسفند ۸۹، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار کارمزد شرکت مدیریت فن‌آوری از معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران از ۴ به ۳ در ده هزار کاهش یافته است. همچنین کارمزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران از ۳ به ۵/۲ در ده هزار رسیده است.

وی افزود: بر این اساس، جمع کارمزدهای خرید و فروش سهام در بورس تهران که پیش از این ۵/۱۰ در هزار بوده، به ۱۵/۱۰ در هزار کاهش یافته است.

یادآور می‌شود پیش از این، کارمزد خرید سهام ۵/۰ درصد و کارمزد فروش سهام ۰۵/۱ درصد بود که از این پس به ترتیب به ۴۸۲۵/۰ درصد در خرید سهام و ۰۳۲۵/۱ درصد در فروش سهام کاهش خواهد یافت.

کارمزدها در بورس کالای ایران

سرپرست مدیریت نظارت بر بور‌س‌ها با اشاره به اینکه قبل از مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار کارمزد دریافتی شرکت بورس کالای ایران از هر طرف (خرید و فروش)، ۶ در ده هزار و در مجموع ۱۲ در ده هزار بوده، ابراز داشت: هم اکنون، این کارمزد از هر طرف به ۵ در ده هزار و در مجموع به ۱۰ در ده هزار کاهش یافته است.

خواجه‌نصیری ادامه داد: بنابراین با توجه به کاهش ۲۰ درصدی کارمزد دریافتی بورس کالای ایران و همچنین کاهش ۲۰ درصدی در کارمزد دریافتی سازمان بورس و اوراق بهادار، مجموع هزینه‌های پرداختی بابت کارمزد خرید و فروش در بورس کالای ایران، ۴ در ده هزار کاهش یافته است.

تغییر کارمزدها در فرابورس‌ها

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کارمزد معاملات سهام و حق تقدم سهام در فرابورس ایران همانند بورس اوراق بهادار تهران شده است و در مجموع از ۵/۱۰ در هزار به ۱۵/۱۰ در هزار کاهش یافته است.

سرپرست مدیریت نظارت بر بور‌س‌ها در پایان تاکید کرد: رویکرد شورای عالی بورس و سازمان بورس بر کاهش کارمزدها، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک و در نهایت تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار سرمایه است تا با توسعه روز افزون بورس هزینه‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران در بورس به حداقل رسیده و زمینه لازم برای حضور سرمایه‌گذاران جدید در بازار فراهم شود.