گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته جاری را با تشکیل صف‌های خرید و فروش سپری کرد.

گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته جاری را با تشکیل صف‌های خرید و فروش سپری کرد.
بر این اساس روز گذشته صف خریدی برای سهام دو شرکت فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور تشکیل شد که صف خرید هر کدام از شرکت‌های مزبور به ترتیب معادل 6 میلیون و یک میلیون و 500 هزار سهم بود.
همچنین به دنبال صف‌های یادشده، این دو شرکت رشد قیمت ۵ درصدی سهام خود را تجربه کردند.
از سوی دیگر روز گذشته از 17 نماد معامله شده در بازار، 8 نماد با افزایش قیمت و مابقی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند که در این راستا می‌توان به افزایش قیمت نمادهای سیمان سبزوار، سبحان‌دارو و عمران و توسعه شاهد و کاهش قیمت نمادهای تجارت الکترونیک پارسیان، کویرتایر، مرجان‌کار و همراه اول اشاره کرد.همچنین نماد معاملاتی بیمه دی با 15/2 درصدی کاهش قیمت، بیشترین افت را به خود اختصاص داد و در پایان معاملات هر سهم این شرکت به قیمت دو هزار و 200 ریال رسید.روز گذشته در مجموع 4 میلیون و 73 هزار سهم در میان دو هزار و 813 نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم 43 میلیارد و 35 میلیون ریال رسید که بیشترین حجم این معاملات در اختیار همراه اول بود.
هر سهم «همراه» در این بازار به قیمت ۵۰ هزار و ۳۷۳ ریال معامله شد که در مجموع ۵۵۵ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل ۲۸ میلیارد ریال روانه بازار کرد و بدین ترتیب حدود ۶۵ درصد از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.
همچنین نمادهای «فولای»، «ودی» و «رپارس» نیز هر کدام به ترتیب با کسب 5/4 میلیون ریال، 4 میلیون ریال و 7/2 میلیون ریال به عنوان باارزش‌ترین سهام دیروز شناخته شدند.
از سوی دیگر بازار اوراق مشارکت فرابورس روز گذشته را در شرایط بسیار مطلوبی سپری کرد. در این روز ۵ نماد اوراق مشارکت به ارزش کل ۶ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال دادوستد شدند که این رقم مربوط به معاملات گواهی سپرده سعدی، بانک کشاورزی، مشارکت توسعه، مشارکت نفت و اجاره ماهان بود.
در این روز تعداد 3 هزار و 750 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش سه میلیارد و 750 میلیون ریال معامله شد و بدین ترتیب این گواهی پرمعامله‌ترین اوراق دیروز شناخته شد. اوراق اجاره ماهان و مشارکت توسعه نیز به ترتیب یک میلیارد و 250 میلیون ریال و یک میلیارد و 200 میلیون ریال روانه بازار کردند.


آغاز عرضه‌های خصوصی‌سازی
همچنین سازمان خصوصی‌سازی، ۱۰۰ درصد از سهام شرکت ماشین‌سازی پارس و ۵۰ درصد از سهام شرکت مختلط امور حمل‌و‌نقل ایران و روسیه (ایرسوتر) را در بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی امروز تعداد ۸۰ میلیون سهم، (شامل ۷۶ میلیون سهم و تعداد ۴ میلیون سهم ترجیحی) معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت ماشین‌سازی پارس را به‌طور یکجا و نقد، به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال و به قیمت پایه هر سهم ۲ هزار و ۵۰۰ ریال را در بازار سوم عرضه می‌کند.
یادآور می‌شود شرکت ماشین‌سازی پارس با سرمایه 80 میلیارد ریال در حوزه تاسیس، راه‌اندازی، گسترش و نوسازی کارخانجات ماشین‌سازی، فلز کاری و مقاطعه کاری و نیز انجام امور مربوط به طراحی و مهندسی ساخت و نصب انواع سازه‌های فلزی و تجهیزات و تاسیسات صنایع مختلف فعالیت دارد.
در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شود. همچنین فردا ۳۱۵ سهم (شامل ۳۰۰ سهم و تعداد ۱۵سهم ترجیحی) معادل ۵۰ درصد از سهام شرکت ایرسوتر به ارزش ۴۴ میلیارد ریال و به قیمت پایه ۱۳۹ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۵۴۰ ریال در بازار عرضه می‌شود.
شرکت ایرسوتر نیز در زمینه انجام عملیات حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا و خدمات مربوط به آن از جمله اکسپدیتوری -سرمایه‌گذاری و مشارکت در موسسات داخلی و خارجی حمل‌و‌نقل کالاهای صادراتی و وارداتی به کشورهای CIS فعالیت دارد.