شانا - معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سال آینده خبر داد و تاکید کرد: واگذاری این هلدینگ در صدر واگذاری‌های وزارت نفت برای سال پیش‌رو است. محسن خجسته‌مهر افزود: وزارت نفت سال آینده برنامه دارد به واگذاری طرح‌های پایین‌دستی بپردازد که در زنجیره ارزش قرار دارند؛ اولویت در این زمینه، مربوط به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و ۱۵ طرح زیرمجموعه آن است.

وی شرط اساسی در واگذاری هلدینگ خلیج فارس را تسویه تعهدها، تضمین‌ها و مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواند و گفت: رقم مطالبات این شرکت از شرکت‌های واگذار شده حدود ۲۲ میلیارد دلار است که بخش خصوصی باید به جابه‌جایی تعهدها و تضمین‌ها و تسویه آنها اقدام کند.

همچنین خطوط لوله و مخابرات، شرکت انتقال گاز و شرکت پایانه‌های نفتی غیرقابل واگذاری است

خجسته‌مهر درباره شرکت‌های گروه ۳ که فعالیت‌های تصدی‌گری دارند، گفت: به اعتقاد وزارت نفت، شرکت‌های خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت انتقال گاز و شرکت پایانه‌های نفتی در این گروه قرار دارند و غیرقابل واگذاری هستند.

وی افزود: البته وزارت نفت در واگذاری شرکت‌‌های گروه یک مانعی نمی‌بیند و اعتقاد دارد شرکت‌های گروه دو نیز متناسب با بسترسازی و تغییراتی که در ساختارشان انجام می‌شود، قابل‌واگذاری هستند.