گروه بورس - معاملات بورس آتی در حالی هفته جاری را آغاز کرد که افت قیمت تمامی قراردادهای «فملی» را شاهد بود.

به گزارش خبرنگار ما، کاهش قیمت جهانی فلزات و نگرانی از افت بیشتر قیمت‌ها موجب شد تمامی نمادهای «فملی» با صف‌های فروش و تقاضای فروش معامله‌گران روبه‌رو باشند. در همین حال ادامه معاملات منفی «فملی» موجب شد تا قیمت «فملی» اسفند نیز از قیمت بازار نقدی پایین‌تر بیاید.
به نظر می‌رسد نزدیک شدن به زمان سررسید قراردادهای اسفندماه، این قرارداد را به شدت متاثر ساخته تا قیمت تسویه این نماد قبل از زمان سررسید به تعادل برسد.
به این ترتیب با کاهش ۴۷۵ ریالی و نوسان منفی ۴ درصد، قیمت تسویه «فملی» اسفند به ۱۱ هزار و ۴۰۰ ریال کاهش یافت.
از سوی دیگر «فملی» شهریورماه، با معامله دو قرارداد دیروز شاهد افت 250 ریالی قیمت بود تا با نوسان منفی 71/1 درصد در قیمت 14 هزار و 350 ریال تسویه شود. این در حالی است که «فملی» شهریور با 10 موقعیت باز شاهد 11 تقاضای فروش در قیمت 14 هزار و 450 ریال بود.
در همین حال «فملی» اردیبهشت‌ماه با ۹۶ قرارداد معامله شده به ارزش سه میلیارد و ۵۵۹ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال بیشترین تعداد و ارزش معاملات روز گذشته بورس آتی را به خود اختصاص داد. همچنین قیمت تسویه این نماد با کاهش ۴۱۲ ریالی به ۱۲ هزار و ۳۱۲ ریال رسید و همچنان ۷۰ تقاضای فروش در قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ ریال و ۵ تقاضای خرید در قیمت ۱۲ هزار و ۲۰۵ ریال را شاهد بود. از سوی دیگر «فملی» تیرماه با معامله ۴ قرارداد کاهش ۵۵۶ ریالی را تجربه کرد تا در قیمت ۱۳ هزار و ۳۴۶ ریال تسویه شود.
این در حالی است که با وجود اینکه روز 24 اسفندماه آخرین روز معاملاتی «وکار» و «وپارس» اسفندماه است، این نماد همچنان متوقف است و در صورت عدم‌بازگشایی تا تاریخ مزبور، معامله‌گران باید تسویه قراردادها را در قیمت‌های تسویه‌ بسته شده انجام دهند. در سوی دیگر بازار در «اخابر» اسفندماه، معامله‌گران همچنان در حالت انتظار به سر می‌برند تا در آخرین لحظات برای 228 موقعیت باز در این نماد اقدام کنند تا جایی که دیروز نیز این نماد شاهد 15 تقاضای خرید در قیمت 3173 ریال و 17 تقاضای فروش نیز در قیمت 3247 ریال بود. بر این اساس قیمت تسویه دیروز «اخابر» اسفندماه 3210 ریال بود. همچنین «اخابر» اردیبهشت‌ماه نیز با 20 تقاضای خرید در قیمت 3400 ریال دیروز صف خرید داشت. بنابر این گزارش دیروز 134 قرارداد به ارزش 4 میلیارد و 772 میلیون و 856 هزار ریال در بورس آتی دادوستد شد. معاملات کم‌حجم بانک ملت و سبحان نیز موجب خروج این دو شرکت از بورس آتی شده است تا جایی که قراردادهای تیر و شهریور در این دو شرکت بازگشایی نشده‌اند، اما در نماد سایپا با توجه به معاملات پرحجم در بازار نقدی، کارشناسان در انتظار معاملات آینده در این نماد در بازار آتی هستند.