گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته در شرایطی کار خود را در آخرین هفته کاری سال ۸۹ آغاز کرد که شمارش معکوس برای پایان یکی از پربازده‌ترین سال‌های اخیر بورس اوراق بهادار آغاز شده است. در بازار دیروز معامله‌گران فروشنده از آخرین فرصت‌های دریافت وجه نقد در سال‌جاری برای فروش خود استفاده کردند. دیروز و امروز آخرین روزهایی به شمار می‌رود که فروشندگان، امکان دریافت وجوه نقدی خود را خواهند داشت و از این رو به صورت سنتی عرضه سهام در این روزها بیش از روزهای عادی به چشم می‌خورد. در این بین تسویه و بستن حساب‌های بخش عمده‌ای از شرکت‌های کارگزاری و همچنین آخرین معاملات صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز بر جو بازار تاثیر گذاشته است. کارشناسان بازار در انتظار آن هستند تا با پایان آخرین روزهای فروش، بازار با کمبود عرضه سهام مواجه شود. انتظار می‌رود بازار از فردا وارد سال ۱۳۹۰ خود شود و معامله‌گران با رویکرد شرایط سال آینده، اقدام به تعیین استراتژی خود کنند. در بازار دیروز تلاطم شدید بازارها به ویژه تاثیرات زلزله مهیب ژاپن سبب تردید معامله‌گران در مورد ثبات بازار جهانی در هفته آینده و به ویژه در ایام تعطیلی نوروز شده است. این امر سبب شد تا معامله‌گران در نبود ابزار مهار ریسک، میان فروش و نگهداری سهام وابسته به بازار جهانی، مردد بوده و تصمیم‌گیری‌های متناقض و احساسی در بازار به چشم بخورد. برخی از کارشناسان با توجه به وضعیت کلی بازارهای جهانی در انتظار ثبات نسبی پس از مشخص شدن شرایط ژاپن بعد از زلزله اخیر و همچنین نتیجه بحران لیبی هستند. در بازار سهام معامله‌گران دیروز شاهد تشکیل صفهای خرید برای دوگانه آلیاژی بورس و فرابورس بودند. آلیاژی ایران که دومین روز حضور در بورس را تجربه کرد، دیروز با ۲۳۰ میلیون صف خرید مواجه بود و فولاد آلیاژی یزد در فرابورس ۱۳ میلیون سهم صف خرید داشت.

این صفهای خرید البته تاثیر اندکی بر کل بازار داشت و تنها سرمایه‌گذاری غدیر مالک درصدی فولاد آلیاژی ایران با رشد قیمت محدودی همراه شد. در گروه مالی دیروز بازار با خبر عجیب پلمب بیمه پارسیان به دلیل فعالیت هرمی مواجه شد، اما این خبر دقایقی بعد تکذیب شد، هر چند که این امر موجب نشد تا بیمه پارسیان تا صف فروش و جمع‌آوری آن پیش نرود. در گروه بیمه‌ای انتظار برای معامله بلوک صباتامین در بیمه آسیا این سهم را دیروز با صف خرید همراه کرد. در همین حال در گروه بانکی نگاه‌ها به سوی جلسه این هفته شورای پول و اعتبار است. این در حالی است که دکتر بهمنی رییس کل بانک مرکزی با اعلام قطعی بودن کاهش نرخ سود بانکی آب پاکی را بر روی سهام این گروه ریخته است.

در گروه خودرویی کاهش احتمال تحقق فروش سهام مهرکام پارس توسط گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در اندک روزهای باقی مانده سال، این نماد را با صف فروش همراه کرد. در گروه تصفیه نفت دیروز پالایشگاه تبریز شاهد جابه‌جایی بک بلوک بیش از ۸۰ میلیون سهمی بود. در مجموع دیروز بازار سهام روندی ضعیف با رویکرد پررنگ حضور فروشندگان را داشت که در آن شاخص کل ۱۶۷ واحد افت کرد و به ۲۱ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز بالغ بر ۵/۶۵ میلیارد تومان بود که ۸/۳۱ درصد آن را معامله ۸/۹۰ میلیون سهم پالایشگاه تبریز تشکیل داد. از ۲۰۳ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۹ نماد با کاهش قیمت و ۶۸ نماد با رشد ارزش معامله شدند.