گروه بورس - هدیه لطفی: روز گذشته صف‌های خرید و فروش، بازار فرابورس را احاطه کردند.

در ابتدای معاملات بازار دیروز، صف خریدی برای سهام و حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان تشکیل شد که در جریان معاملات، این صف عرضه شد.همچنین فولاد آلیاژی یزد در دومین روز ورود به فرابورس، شاهد تشکیل صف خرید ۳۶ میلیون سهمی برای سهام خود بود.
یادآور می‌شود تعداد کل سهام این شرکت معادل 40 میلیون سهم است که با توجه به صف خرید یادشده، 90 درصد از کل سهام شرکت در صف خرید بود.
شایان‌ ذکر است، تشکیل صف خرید ۹۰ درصدی مزبور، نشان‌دهنده ناکارآیی روش‌های عرضه اولیه در بازار سرمایه به‌ویژه در مورد شرکت‌های کوچک است، به طوری که تجربه نشان داده، تمام شرکت‌های کوچک پس از عرضه اولیه، با تشکیل صف خرید عظیمی مواجه می‌شوند.
همچنین در این روز، بازار فرابورس شاهد تشکیل صف فروش برای سهام شرکت بالاست بود.
بر این اساس دیروز صف فروشی برای سهام بالاست تشکیل شد که در پایان معاملات صف مزبور جمع‌آوری شد.
از سوی دیگر در بازار دیروز از 17 نماد معامله‌شده، 9 نماد با افزایش قیمت و مابقی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.
بر این اساس نمادهای معاملاتی «فولای» و «پکویر» هر کدام به ترتیب با ۹۷/۴ درصد و ۷۲/۴ درصد، بیشترین افزایش نرخ را تجربه کردند.
همچنین نمادهای «رپارس»، «ودی»، «وگستر» و «سبحان» نیز شاهد افزایش نرخ سهام خود بودند.
این در حالی است که عمران و توسعه شاهد، همراه اول، لیزینگ ایرانیان و بالاست با کاهش قیمت روز را سپری کردند و هر کدام به ترتیب ۲۴ صدم درصد، ۴/۱ درصد، ۹۱/۳ درصد و ۹/۴ درصد افت قیمت یافتند.
در مجموع دیروز بیش از 12 میلیون و 547 هزار سهم میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 78 میلیارد و 622 میلیون ریال رسید.
همچنین بیشترین حجم این معاملات در اختیار دادوستد در شرکت همراه اول و بالاست بود، به طوری که «همراه» و «بالاست» در مجموع ۳۴ میلیارد ریال روانه بازار کردند و جایگاه باارزش‌ترین سهام را به خود اختصاص دادند.
پذیره‌نویسی «بانک آریا»
از سوی دیگر، ناظر بازار فرابورس از پذیره‌نویسی بانک آریا در نیمه دوم اسفندماه خبر داد.
به گزارش فارس، امیر هامونی اظهار داشت: پذیره‌نویسی بانک آریا به عنوان یک بانک در شرف تاسیس به زودی و در نیمه دوم اسفندماه در بازار فرابورس انجام می‌شود.
وی در ادامه گفت: این بانک در شرف تاسیس هر سهم خود را به قیمت اسمی یک هزار ریال پذیره‌نویسی خواهد کرد.
ناظر بازار فرابورس در ادامه اظهار داشت: عرضه اولیه مهندسی روان فناور امروز با واگذاری 10 درصد سهام این شرکت انجام می‌شود و سهم هر کارگزاری با همه شعب، 15 هزار سهم است.