فارس- برنامه پذیرش و عرضه سهام ۱۵ شرکت جدید در سال ۹۰ اعلام شد. محمدرضا رستمی، معاون شرکت بورس، آخرین وضعیت عرضه سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی، پالایشگاه شازند و بانک پاسارگاد را توضیح داد و از برنامه پذیرش و عرضه سهام ۱۵ شرکت در سال آینده و دیگر برنامه‌های معاونت نظارت بر ناشران و امور اعضاء خبر داد.

عرضه فولاد آلیاژی با اعلام بودجه ۹۰

وی در برابر این سوال که چرا که به‌رغم پذیرش و درج نام فولاد آلیاژی در بورس، سهام این شرکت و همچنین سهام پالایشگاه شازند عرضه نمی‌شود؟ اظهار داشت: طبق دستورالعمل افشای اطلاعات، شرکت فولاد آلیاژی باید بودجه و پیش‌بینی سود هر سهم مالی ۹۰ را به سازمان بورس ارائه دهد تا امکان عرضه اولیه سهام آن فراهم شود.

وی ادامه داد: شرکت بورس آماده عرضه سهام این شرکت است، اما این اقدام بعد از ارائه بودجه به سازمان بورس و حداکثر ۴۸ ساعت بعد از درج آگهی در شرکت بورس انجام می‌شود. این در حالی است که واگذاری سهام این شرکت به طور قطع در اسفندماه انجام می‌شود.

در این رابطه هاشم بوذرجمهر مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات که عهده دار پذیرش و عرضه کننده سهام این شرکت است، گفت: مقرر شده بودجه سال آینده فولاد آلیاژی ظرف یکی دو روز آینده به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شود. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا سهام این شرکت درصورت امکان در همین هفته عرضه شود.

«شازند» در انتظار «سازمان خصوصی‌سازی»

معاون نظارت بر ناشران و امور اعضای شرکت بورس در خصوص عرضه سهام پالایشگاه شازند اراک هم توضیح داد: این شرکت در حالی طی چند روز آینده در فهرست شرکت‌های بورسی درج می‌شود که درصورت اجازه سازمان خصوصی‌سازی، امکان عرضه اولیه سهام این شرکت هم وجود دارد، اما نمی‌توان قطعیتی را برای این برنامه اعلام کرد.

رستمی خاطرنشان کرد: شرکت بورس این آمادگی را دارد تا با توجه به بررسی یکساله برای پذیرش این شرکت، ظرف یک هفته اقدام به عرضه اولیه سهام پالایشگاه شازند اراک کند.

شروط بورسی شدن بانک پاسارگاد

رستمی در بخش دیگری از اظهارات خود به شرایط بانک پاسارگاد اشاره کرد و گفت: در جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار که برای پذیرش در بورس این بانک برگزار شد، مقرر شده بود با ارائه تعهد عرضه ۵ درصد سهام در روز اول و اصلاح اساسنامه، سهام این شرکت بعد از درج در فهرست شرکت‌های بورسی عرضه شود، اما مدیران بانک با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خواستار کاهش عرضه اولیه سهام به دلیل بزرگ بودن بانک از لحاظ سرمایه اسمی شده‌اند که نتیجه این درخواست باید مشخص شود.

وی ادامه داد: بنابراین درصورت روشن شدن میزان تعهد عرضه اولیه و ارائه آن و همچنین اصلاح اساسنامه، سهام این بانک هم در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

برنامه‌های سال ۹۰

این معاون شرکت بورس با اشاره به اینکه برای سال جاری پذیرش و عرضه سهام ۱۲ شرکت در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: در حالی واحدهای مختلف شرکت بورس برنامه‌های سال آینده را ارائه کرده و بودجه سال ۹۰ شرکت بورس در هفته آینده از سوی هیات‌مدیره بررسی خواهد شد که یکی از برنامه‌های معاونت نظارت بر ناشران و امور اعضای شرکت بورس، پذیرش و عرضه سهام ۱۵ شرکت جدید است.

رستمی ادامه داد: علاوه بر این، طراحی و راه اندازی شاخص حاکمیت شرکتی، مشارکت با سازمان بورس برای به‌کارگیری سیستم تبادل اطلاعات نهادهای مالی موسوم به «ستان»، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناشران، بازدید از شرکت‌های کارگزاری و برگزاری چند سمینار از دیگر برنامه‌های اصلی مدنظر این معاونت برای سال ۹۰ است.