گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد برخورد سنگین عرضه و تقاضا بود به‌گونه‌ای که برخی از صفهای خرید بازار با چالش مواجه شدند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازگشایی بازارهای جهانی، شرایط مطلوبی در بازار فلزات و مواد معدنی حاکم بود. این امر موجب شد تا برخی از نمادهای وابسته به این بخش از جمله ملی مس با صف خرید همراه شوند.با توجه به افت قیمت‌های جهانی در روز جمعه، روند معاملات روز گذشته بازارهای جهانی از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت شاهد تشکیل صفهای خرید در دو گروه خودرویی و انفورماتیکی بودند که هر دو گروه در ادامه بازار با چالش سنگین عرضه کنندگان مواجه شدند. در گروه خودرویی گروه بهمن در شرایطی صف خرید چند ده میلیونی را شاهد بود که این نماد در مرز روانی ۳هزار ریال قرار داشت. در همین حال در گروه خودرویی برخی اظهار نظرها از جمله مصاحبه معاون سازمان بورس در مورد احتمال بازگشایی نمادهای خودرویی موجب شده است بازار در مورد این گروه و روند قیمتی آتی آن با جوی از انتظار روبرو باشد. در گروه خودرویی دیروز تنها صف مهرکام پارس پایدار ماند.

در گروه انفورماتیکی نیز دیروز سه نماد شاخص این گروه خدمات انفورماتیک، داده پردازی و ایران ارقام با عرضه‌های سنگینی روبرو شدند اما این گروه شرایط بهتری را در تقاضا شاهد بود و هر سه نماد بار دیگر با صف‌های خرید همراه شدند. انتظار می‌رود در این گروه خدمات انفورماتیک با انتشار اطلاعیه‌ای به شایعات در مورد فروش شرکت سرمایه گذاری ایرانیان و همچنین بخشهایی از پرتفوی این شرکت پاسخ دهد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز بیشتر نمادهای این گروه با عرضه‌هایی مواجه بودند. در این میان سرمایه گذاری غدیر در آستانه برگزاری جلسه معارفه فولاد آلیاژی با خریدهای کنترلی مواجه شد. غدیر در چند روز آینده با سقف قیمتی ۵هزار و ۴۰۰ریالی خود مواجه خواهد شد که سقف تاریخی مهمی برای این شرکت است.در این گروه صنعتی ملی شرکتی که در نیمه نخست امسال یکی از بالاترین بازدهی‌ها را شاهد بود، دیروز در برخورد با ضوابط رفع گره‌های معاملاتی ۸درصد افت را تجربه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص با ۱۲۳واحد رشد به ۲۲هزار و۳۶۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیر بالغ بر ۵/۸۴میلیارد تومان بود که ۱۹درصد آن را معامله ۵۰میلیون سهم گروه بهمن تشکیل داد. از ۲۱۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۳۰ نماد با افت قیمت و ۷۹ نماد با رشد ارزش معامله شدند.