گروه بورس- هدیه لطفی: بلوک ۱۰۰درصدی سهام شرکت ایران ایرتور روز گذشته در بازار سوم فرابورس عرضه شده که به دلیل رقابت ۷ گروه، ادامه عرضه به امروز موکول شد. به گزارش خبرنگار ما دیروز در بازار سوم فرابورس تعداد ۷ میلیون و ۲۱۵ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت ایران ایرتور توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط و به قیمت پایه هر سهم ۱۰ هزار ریال عرضه شد که به دلیل رقابت در دقایق پایانی معاملات دیروز هر سهم این شرکت تا نرخ ۱۴ هزار و ۸ ریال افزایش قیمت یافت و ادامه معامله به امروز موکول شد.

تعادل در بازار

از سوی دیگر بازار فرابورس روزگذشته را در حالت متعادل سپری کرد و از ۱۳ نماد معامله شده، ۵ نماد با افزایش قیمت و مابقی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

براین اساس نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان با ۰۶/۳ درصد افزایش به قیمت ۷هزار و ۴۰۸ ریال رسید و در مجموع ۴۳۳ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال روانه بازار کرد.

همچنین حق تقدم تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه دی، عمران و توسعه شاهد و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز هرکدام به ترتیب ۳۸/۱درصد، ۲۱/۱ درصد، ۴۲ صدم درصد و ۱۸ صدم درصد افزایش نرخ را تجربه کردند. این در حالی است که نمادهای معاملاتی کویرتایر، سبحان‌دارو، سیمان‌ سبزوار و مرجان کار به همراه تمام گواهی‌های تسهیلات مسکن شاهد کاهش قیمت بودند. ارزش کل معاملات بازار فرابورس در مجموع روزگذشته به رقم ۹۵ میلیارد و ۴۶۴ میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از ۳۵ میلیون و ۳۷۱ هزار سهم در میان سهامداران فرابورسی بود.

همچنین حدود ۶۷ درصد از رقم یادشده به دادوستد سهام بیمه دی تعلق داشت.

در این بازار هر سهم «ودی» به رقم دوهزار و ۱۷۸ ریال رسید و تعداد ۲۹ میلیون و ۳۸۸ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل ۶۴ میلیارد و ۱۶ میلیون ریال کسب کرد.

همچنین نماد معاملاتی «وگستر» با حجم چهارمیلیون و ۴۴۰ هزار سهم و ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۲۸ میلیون ریال، رتبه بعدی را به معاملات خود اختصاص داد.در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته سه گواهی مشارکت ایران شرق، بانک کشاورزی و مشارکت توسعه معامله شدند. در این راستا می‌توان به معامله ۱۱۰برگه از اوراق مشارکت ایران شرق به ارزش ۱۱۰ میلیون ریال، معامله ۳هزار و ۳۳۰ برگه‌ از اوراق بانک کشاورزی به ارزش سه میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال و معامله ۵هزار برگه از اوراق مشارکت توسعه به ارزش ۵ میلیارد ریال اشاره کرد.