گروه بورس - مجمع فوق‌العاده فولاد مبارکه افزایش سرمایه یک هزار میلیارد تومانی این شرکت را تصویب کرد. مجمع فوق‌العاده فولاد مبارکه روز سه‌شنبه با حضور ۸۷ درصد از سهامداران حقوقی و حقیقی در اصفهان برگزار شد و طی آن صاحبان سهام این شرکت با افزایش سرمایه یک هزار میلیارد تومانی موافقت کردند. به این ترتیب سرمایه فولاد مبارکه از ۱۵۸۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۵۸۰ تومان افزایش یافت تا این شرکت رکورد دار بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در میان شرکت‌های بورسی باشد. از طرف دیگر این شرکت همچنان بعد از مخابرات عنوان دومین شرکت بزرگ بورسی را از لحاظ سرمایه اسمی حفظ کرد.

براساس این گزارش، افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه به میزان ۶۳ درصد از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به میزان ۵۰ درصد و سود انباشته شرکت به میزان ۱۳ درصد و با هدف تامین مالی طرح‌های توسعه ازجمله طرح فولاد سبا و دیگر موارد اعمال شده است.

افزایش سرمایه بانک صادرات و داروسازی ابوریحان

همچنین بانک صادرات و داروسازی ابوریحان به ترتیب مجوز افزایش سرمایه را از سازمان بورس گرفتند.

بعد از ارائه گزارش توجیهی ۱۰ تیر ۸۹ هیات‌مدیره بانک صادرات برای افزایش سرمایه از یک هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۱۶ میلیارد تومان، این بانک مجوز افزایش سرمایه ۲۵۲ میلیارد تومانی را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد. به این ترتیب بانک صادرات با برگزاری مجمع فوق‌العاده می‌تواند با انتشار دو میلیارد و ۵۲۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی، از محل سود انباشته، سرمایه خود را افزایش دهد.

دلایل اصلی این افزایش سرمایه افزایش توانایی و ظرفیت بانک در جذب منابع، افزایش سهم بازار، توسعه خدمات نوین بانکی، کاهش ریسک و بهبود نسبت کفایت سرمایه اعلام شده است.

علاوه‌بر این تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت داروسازی ابوریحان هم در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت و با انتشار ۲۰ میلیون سهم برای تامین مالی دو میلیارد تومان، از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران موافقت شد.

موضوع این افزایش سرمایه که باید به تصویب مجمع فوق‌العاده هم برسد، توسعه تولید داروهای بیوتکنولوژی و تکنولوژی جدید ساخت اعلام شده است.