گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با جهش چشمگیر معاملات خود سپری کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز بیش از ۳۰ میلیون و ۵۶۹ هزار سهم در میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل معاملات با ۱۱۱ درصد رشد نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به رقم ۷۱ میلیارد و ۷۵۹ میلیون ریال رسید.

حدود 69 درصد از رقم یادشده به معاملات شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان تعلق داشت.
در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز، تلاش فروشندگان برای از بین بردن صف خرید سهام «وگستر» ناکام ماند و سرانجام صف خریدی معادل ۱۲ میلیون سهم برای سهام «وگستر» در بازار باقی ماند.
همچنین به دنبال صف خرید مزبور، هر سهم این شرکت رشد قیمت 5 درصدی را تجربه کرد و به نرخ سه هزار و 159 ریال رسید و در مجموع 15 میلیون و 751 هزار سهم «وگستر» ارزشی معادل 49 میلیارد و 759 میلیون ریال روانه بازار کرد.
از سوی دیگر بازار فرابورس بدون در نظر گرفتن معاملات یادشده، روز متعادلی را سپری کرد، به طوری که از ۱۰ نماد معامله‌شده، ۵ نماد با افزایش قیمت و ۵ نماد دیگر با کاهش قیمت مواجه شدند. بر این اساس نمادهای بیمه دی و تمام گواهی‌های تسهیلات مسکن شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند.
این در حالی است که شرکت‌های سبحان‌دارو، تجارت الکترونیک پارسیان و حق‌تقدم آن، کویرتایر و سیمان سبزوار با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. در این راستا هر سهم سیمان سبزوار با 87/4 درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.
نمادهای «ودی»، «رپارس» و «پکویر» نیز به ترتیب ۷۸ صدم درصد، ۷۸/۳ درصد و ۸۹/۳ درصد کاهش قیمت یافتند.
در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته سه گواهی مشارکت توسعه، بانک کشاورزی و سپرده سعدی معامله شد و ارزشی ناشی از مجموع این معاملات، 40 میلیارد و 46 میلیون ریال بود.
بر این اساس دیروز ۳۴ هزار و ۹۹۰ برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش ۳۴ میلیارد و ۹۹۴ میلیون ریال، دو هزار و ۵۴۰ برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال و تعداد دو هزار و ۵۰۰ برگه از اوراق مشارکت توسعه به ارزش دو میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال معامله شد.
عرضه ناموفق بلوک «پژوهش و مهندسی جوش»
از سوی دیگر روز گذشته بلوک ۱۰۰ درصدی شرکت پژوهش و مهندسی جوش ایران، به فروش نرفت.
بر این اساس دیروز سازمان خصوصی‌سازی تعداد دو میلیون سهم شرکت پژوهش و مهندسی جوش ایران را به قیمت پایه هر سهم 24 هزار و 561 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه کرد که خریداری نداشت.
سازمان خصوصی‌سازی، بلوک ۱۰۰ درصدی مزبور را به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط عرضه کرده بود.
پیش‌بینی سود سال جدید «رپارس»
همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان گزارش پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۹۰ را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد.
براساس این گزارش، تجارت الکترونیک پارسیان پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه 89 با سرمایه 506 میلیارد ریالی، به طور خالص مبلغ 594 ریال در نظر گرفته است.
همچنین پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۹۰ «رپارس» در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات ۵۳ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته و خدمات ارائه شده ۶۵ درصد افزایش، سود عملیاتی ۳۳ درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
شرکت دلایل تغییرات مزبور را افزایش دستگاه‌ها، افزایش هزینه استهلاک و افزایش درآمدها عنوان کرده است.
مطابق اطلاعات دریافتی از شرکت، هیات‌مدیره تصمیم دارد ۸۰ درصد سود خالص سال‌مالی ۹۰ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.
همچنین مطابق تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده «رپارس» در آذرماه سال‌جاری، سرمایه شرکت از مبلغ 206 میلیارد ریال به مبلغ 506 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت. شرکت اعلام کرده با توجه به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سال‌مالی 89، تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی افزایش سرمایه یادشده به ثبت خواهد رسید.
تعویق مجمع بیمه دی
زمان برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده بیمه دی از 8 اسفندماه به 22 اسفندماه تغییر یافت. بر این اساس بیمه دی اعلام کرده است که این مجمع به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره 22 اسفندماه برگزار خواهد شد.