گروه بورس - کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از تمرکز 71 درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پرتفوی سهامداران حقیقی خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به 13 بهمن‌ماه 89، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی 13 صدم درصد تا مثبت 33/5 درصد در نوسان بود.
بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۲۱/۳ درصد بود و ۷ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند.وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به ۱۳ بهمن‌ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به ۱۰/۲۰ درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۲۴/۱۲ درصد بود و ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی افزود: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته گذشته بیشترین بازده‌ را به دست آورد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در دوره یک ساله منتهی به ۱۳ بهمن‌ماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۳۰/۱۰۹ درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری فارابی با ۴۶/۱۰۷ و پویا با ۵۲/۱۰۵ درصد، بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
وی یادآور شد: تا تاریخ 13 بهمن‌ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 320، 290 و 257 درصد بازدهی کسب کنند.
کارشناس مدیریت نظارت نهادهای مالی سازمان بورس گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه امسال، ۶ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال بود که بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در مورد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌ها نیز اضافه کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی 71 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه، پارس و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.