فارس - با حذف بیمه معلم، تعداد شرکت‌هایی که خواسته یا ناخواسته از ورود به بورس کنار کشیده‌اند به ۵ شرکت رسید تا ‌تعداد شرکت‌های متقاضی حضور در تالار شیشه‌ای به ۱۶ شرکت کاهش یابد. بازار سهام کشور در حال حاضر به واسطه رشد پی در پی قیمت‌ها، شاخص و افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاران جدید از ورود شرکت‌های تازه و درصد اندک سهام شناور آزاد اکثر شرکت‌های بورسی رنج می‌برد و سال‌ها است که با عدم تعادل در دو طرف عرضه و تقاضا مواجه بوده که آخرین وضعیت شرکت‌های پشت دروازه بورس نشان می‌دهد، بیمه معلم هم از فهرست شرکت‌های متقاضی ورود به بورس کنار کشیده است.

براساس این گزارش، بیمه معلم درخواست پذیرش در بورس را ۲۶ شهریورماه ۸۷ از طریق کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ارائه کرده و به دلیل عدم پیگیری فرآیند پذیرش سهام در بورس از ابتدای سال ۸۹ تاکنون، نام این شرکت نیز از فهرست شرکت‌‌های خواهان حضور در بورس خط خورد.

به این ترتیب از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های داروسازی الحاوی به دلیل عدم پیگیری موثر، بالاست به علت عدم سودآوری مطمئن (این شرکت هم اکنون در بازار اول معاملات فرابورس حضور دارد)، بانک سرمایه به دلیل تاکید مدیران آن مبنی بر تغییر اولویت‌های بانک و عدم پیگیری موثر فرآیند پذیرش و ایران ایرتور با توجه به تصمیم هیات واگذاری در خصوص فروش مزایده‌ای، از این فهرست حذف شده‌اند.

با این اوصاف فهرست شرکت‌های متقاضی حضور در بورس که در ماه‌های نخست سال مشتمل بر۲۰ شرکت بوده، به‌رغم ورود ۶ شرکت کشتیرانی و شرکت کشاورزی سیمرغ و عرضه سهام پالایشگاه تبریز و بیمه دانا، هم اکنون به ۱۶ شرکت کاهش یافته است.

این ۱۶ شرکت شامل پالایش نفت امام خمینی شازند، حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس، پالایش نفت کرمانشاه، حمل‌و‌نقل ترکیبی کشتیرانی، خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم، کشتیرانی جنوب-خط ایران، کشتیرانی دریای خزر، کشتیرانی والفجر، بیمه سینا، پالایش نفت تهران، پالایش قطران ذغال‌سنگ، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری کشتیرانی، سیمرغ و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود هستند.