گروه بورس - بزرگ‌ترین قرارداد سالویج در منطقه خاورمیانه برای خارج‌سازی ۷ فروند شناور مغروق در خور موسی روز گذشته بین ایران و ترکیه در شرکت تایدواتر به امضا رسید. قرارداد خارج‌سازی هفت فروند شناور مغروق در خور موسی به ارزش ۶۵ میلیون دلار بین تایدواتر از ایران و شرکت ks ترکیه به امضا رسید.

بهزاد اتابکی، مدیرعامل شرکت تایدواتر در این جلسه با اشاره به سابقه قرارداد سالویج که سال ۸۵ به ارزش

۱۰۰ میلیون دلار بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت تایدواتر به امضا رسید، افزود: تایدواتر با توجه به امتیازاتی که داشت در مناقصه بین‌المللی که از طرف سازمان بنادر برگزار شد، برنده شد.

به گفته اتابکی تجربه سالویج در بین شرکت‌های ایرانی بسیار کم است و برای خارج‌سازی شناورهایی که در دوران جنگ بر اثر اصابت موشک غرق شده بودند، نیاز به تکنیک‌های بین‌المللی بود و بنابراین سازمان بنادر تاکید داشت که تایدواتر شریک خارجی داشته باشد.

وی خرید یک فروند شناور جرثقیل دار به ارزش ۵/۱۸ میلیون دلار و دیگر تجهیزات مورد نیاز به ارزش دو میلیون دلار را از جمله اقدامات تایدواتر برای تجهیز خود طی دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: برای انتخاب شریک خارجی، تایدواتر با سه شرکت ks ترکیه، salko از کره جنوبی و miko از نروژ مذاکراتی را انجام داد و در نهایت به دلیل داشتن تاییدیه از سازمان بنادر و تجربه بالای بین‌المللی به‌خصوص در منطقه ام القصر و تایید از سوی سازمان ملل با شرکت ترکیه‌ای قرارداد امضا شد.

مدیرعامل شرکت تایدواتر با بیان اینکه امید می‌رود طی ۵ ماه آینده شاهد خروج اولین شناور مغروق در منطقه

خور موسی توسط شرکت ترکیه‌ای باشیم، ادامه داد: در حال حاضر در آبراه‌های ایران از جمله در خور موسی و اروند رود حدود ۶۰ تا ۷۰ شناور مغروق دیگر نیز وجود دارد که امیدواریم در طول سال‌های آینده با خارج‌سازی آنها آبراه‌های ایران کاملا امن شود.

وی تاکید کرد: تایدواتر در نظر دارد پس از خارج‌سازی هفت فروند شناور با همکاری ترکیه و یک فروند با همکاری شرکت دریا کوش برای خارج‌سازی دیگر شناورها از اروند رود

و حتی آبراه‌های کویت و عراق نیز وارد عمل شود.

مدیرعامل تایدواتر با اشاره به اینکه طبق کنوانسیون‌های ROMPE و MEMAK باید خارج‌سازی شناورهای مغروق در این منطقه سرعت بگیرد، تصریح کرد: از ۷ کشوری که این کنوانسیون‌ها را امضا کرده‌اند تنها ایران نسبت به خارج‌سازی شناورها اقدام کرده است و در همین جا تایدواتر آمادگی خود را برای همکاری با سایر کشورهای منطقه اعلام می‌کند.

اتابکی با اعلام اینکه تاخیر ایجاد شده در پروژه سالویچ را جبران می‌کنیم، افزود: آخرین شناور را ۲۴ ماه بعد از شروع عملیات خارج خواهیم کرد. این درحالی است که با آغاز عملیات، اولین پرداخت را از سازمان بنادر دریافت خواهیم کرد که به عنوان سود در بودجه سال ۹۰ منظور خواهد شد.

اتابکی همچنین از مذاکره مجدد با سازمان بنادر برای افزایش ارزش قرارداد اولیه خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون پیش‌بینی هزینه‌های این پروژه حدود ۵۰ درصد نسبت به سال ۸۵ افزایش یافته و امید می‌رود بتوان این مذاکرات را به نتیجه رساند.

وی در خصوص شناور مویرا گفت: خارج‌سازی این شناور با همکاری تایدواتر به عنوان کارفرما و شرکت دریا کوش در حال انجام است و تاکنون مراحل گل شویی و سبک‌سازی آن انجام شده و ۵۰ درصد آن نیز خارج شده است.

مدیرعامل شرکت تایدواتر در خصوص سرنوشت شناورهایی که خارج می‌شوند نیز گفت: مسوولیت این شرکت تنها خارج‌سازی این شناورها و انتقال آنها به ۲۰ مایلی منطقه فعلی است در حالی که پیش از این قرار بود این شناورها به بندر امام منتقل شود که با بررسی‌های صورت گرفته این تصمیم لغو شد.

قهرمان صادق اوغلو مدیرعامل شرکت ks ترکیه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این شرکت تجربه خارج‌سازی بیش از ۶۰ شناور مغروق در عراق را طی چهار سال دارد، ادامه داد: این شرکت هم‌اکنون نماینده سازمان ملل در عراق برای ایمن کردن آبراه‌های این کشور است.

به گفته وی با فعال شدن پروژه‌های خارج‌سازی شناور در عراق تاکنون بیش از ۶۵ هزار شغل در این منطقه ایجاد شده و امید می‌رود در ایران نیز فعال شدن پروژه سالویج به ایجاد اشتغال کمک کند.

وی فعالیت در منطقه خور موسی را بسیار سخت اعلام کرد و گفت: پایین بودن میدان دید موجب می‌شود غواصان در این منطقه با خطرات زیادی مواجه باشند.

صادق اوغلو همچنین از تجهیز کارگاه شرکت ks تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: با وارد شدن تکنولوژی و دانش مورد نیاز، دو شرکت تایدواتر و ks می‌توانند در منطقه خاورمیانه شرکای خوبی برای هم باشند.

حجم این هفت فروند شناور مغروق در خور موسی به بیش از ۴۷ هزار تن می‌رسد که آن را به بزرگ‌ترین پروژه خارج‌سازی شناور در منطقه خاورمیانه تبدیل

کرده است.