گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید برای سهام دو شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن بود.

به گزارش خبرنگار ما، صف خرید سهام «وگستر» در روز گذشته نه تنها تداوم یافت، بلکه به ۵۸ میلیون سهم افزایش پیدا کرد. همچنین صف خرید بالاست در بیست و هفتمین روز متوالی به ۵/۴ میلیون سهم رسید.
همچنین به دنبال صف‌های مزبور هر سهم «وگستر» و «بالاس» رشد قیمت 5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند، به طوری که هر سهم بالاست در پایان معاملات به رقم 16 هزار و 173 ریال رسید و در مجموع ارزشی معادل 7 میلیارد و 724 میلیون ریال روانه بازار کرد. شرکت کویرتایر نیز در بازار دیروز شاهد رشد قیمت 5 درصدی سهام خود بود و در مجموع 115 هزار سهم این شرکت به ارزش 230 میلیون ریال دادوستد شد.
در این بازار دیگر شرکت‌های فرابورسی از جمله بیمه دی، سبحان‌دارو و عمران و توسعه شاهد نیز با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند و هر کدام به ترتیب ۶۴/۱ درصد، ۴۷ صدم درصد
و 45 صدم درصد افزایش نرخ یافتند. این درحالی است که نماد معاملاتی سیمان سبزوار به همراه گواهی‌های تسهیلات مسکن کاهش قیمت سهام را تجربه کردند.در مجموع بازار دیروز بیش از سه میلیون و 253 هزار سهم دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 25 میلیارد و 344 میلیون ریال رسید که این رقم نسبت به معاملات روز یکشنبه، 72 درصد کاهش نشان می‌دهد.
نماد معاملاتی بیمه دی با حجم بیش از دو میلیون و ۱۵۷ هزار سهم، به عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز شناخته شد. همچنین بالاست عنوان باارزش‌ترین نماد را کسب کرد. در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته در مجموع یک هزار و ۶۴۰ برگه به ارزش یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون معامله شد. بر این اساس تعداد یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال از این رقم مربوط به معاملات اوراق سپرده سعدی و مابقی به معاملات اوراق مشارکت ایران‌شرق تعلق داشت.
برگزاری مجمع «کویرتایر»
همچنین شرکت کویرتایر مجمع عمومی عادی سالانه خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان آذرماه ۸۹ ، برگزار می‌کند.
بر این اساس مجمع شرکت «پکویر» به منظور بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال‌مالی 89 و تصمیم‌گیری در مورد تقسیم سود و اندوخته‌ها در روز یکشنبه اول اسفندماه سال‌جاری تشکیل می‌شود. شایان ذکر است این جلسه در ساعت 14 روز یادشده و در محل هتل آکامی فوتبال برگزار می‌شود.
پذیره‌نویسی سهام بانک ایران زمین
از سوی دیگر بانک در شرف تاسیس ایران زمین در نظر دارد تعداد 965 میلیون سهم در دست انتشار خود را از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و همزمان از طریق شعب بانک ملت مورد پذیره‌نویسی عمومی قرار دهد.
بر این اساس بانک ایران زمین در نظر دارد از ۹۶۵ میلیون سهم در دست انتشار خود، تعداد ۱۰۰ میلیون سهم را از طریق بازار فرابورس و مابقی را از طریق شعب بانک ملت، پذیره‌نویسی کند. این پذیره‌نویسی به طور همزمان در فرابورس و شعب بانک ملت صورت خواهد گرفت و همزمان که مجموع تعداد سهام پذیره‌نویسی شده به سقف تعیین‌شده برسد، پذیره‌نویسی متوقف می‌شود.
قیمت هر سهم در پذیره‌نویسی مزبور، یک هزار ریال در نظر گرفته شده و این پذیره‌نویسی از روز شنبه 23 بهمن‌ماه آغاز می‌شود و به مدت 15 روز ادامه دارد. همچنین شرکت تامین سرمایه امین متعهد پذیره‌نویسی سهام مزبور شده و خرید 5 درصد از کل سهام بانک را تعهد می‌کند.
پوشش ۹۲ درصدی سود هر سهم «روان فناور»
از سوی دیگر مدیرعامل «شرکت روان فناور»در آستانه ورود به فرابورس، از تحقق 92 درصدی پیش‌بینی سود هر سهم شرکت در دوره 9 ماهه نخست سال‌جاری خبر داد.
به گزارش سنا، قربانعلی حائری در این باره گفت: این شرکت برای سال مالی جاری مبلغ ۷۴۹ ریال به ازای هر سهم سود پیش‌بینی کرده که مبلغ ۶۸۰ ریال آن در ۹ ماه منتهی به پایان آذرماه محقق شده است.
وی با اشاره به پیشنهاد تقسیم 60 درصدی سود هر سهم به مجمع تصریح کرد: سال‌های پیش تا 75 درصد سود بین سهامداران تقسیم می‌شد که امسال در نظر است در صورت تصویب مجمع، تا 60 درصد سود بین سهامداران تقسیم و مابقی به طرح توسعه شرکت تزریق شود.
حائری در خصوص طرح توسعه شرکت نیز تصریح کرد: طرح توسعه شرکت در شهرک صنعتی محمود آباد قم ایجاد و تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نصب شده و در حال حاضر منتظر اخذ پروانه بهره‌برداری و گواهی محیط زیست هستیم که به زودی اخذ خواهد شد.
وی از جمله مزایای این شهرک صنعتی به تخفیف مالیاتی 10 ساله آن اشاره کرد.
مدیرعامل روان فناور در خصوص تولیدات این شرکت گفت: این شرکت تولید‌کننده تخصصی شاتون در ایران است و مصرف‌کننده عمده محصولات ما شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی از جمله سایپا و ایران خودرو هستند.
وی افزایش درخواست مشتریان برای سال 90 را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حالی که امسال 800 هزار قطعه شاتون پراید درخواست و تولید شده بود، سایپا برای سال 90 متقاضی یک میلیون قطعه است و درخواست شاتون نیسان نیز با 50 هزار افزایش به 250 هزار قطعه رسیده است. حائری درخواست شاتون «پژو» را 400 هزار و شاتون «روآ» را 200 هزار قطعه اعلام کرد. وی در مورد توسعه محصولات تولیدی نیز تاکید کرد: نمونه شاتون موتور ملی و پژو 206 برای ایران خودرو طراحی و ارائه شده و قرارداد مونتاژ 300 هزار شاتون و پیستون با ساپکو منعقد شده است.
مدیرعامل شرکت در ادامه به تاثیر هدفمند‌سازی یارانه‌ها بر این صنعت اشاره کرد و گفت: تاثیر‌پذیری شرکت ما از این موضوع حدود ۳ درصد است که ما بر همین اساس، تدابیری با همفکری و اخذ پیشنهاد از پرسنل شرکت، اندیشیده شده تا بهره‌وری را افزایش و مصرف را بهینه‌تر کنیم. وی افزود: البته افزایش قیمت ۵ تا ۶ درصدی محصولات را نیز در برنامه قرار دادیم و نامه‌نگاری‌هایی هم در این راستا با مشتریان صورت گرفته است.