سنا - یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در تمام دنیا ۲ ابزار فیوچرز و آپشن، تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری در بورس هستند و با بهره‌گیری از این ۲ ابزار، سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهد یا به نوعی سرمایه خود را بیمه کند.

حسین خزلی خرازی، در خصوص استفاده از بیمه برای پوشش نوسانات بازار سهام با بیان مطلب بالا گفت: در حال حاضر ابزاری تحت عنوان بیمه سرمایه‌گذاری یا بیمه خرید ریسک، در بورس وجود ندارد و تنها ابزار موجودی که برای این کار طراحی شده قراردادهای فیوچرز و آپشن است که می‌تواند به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بینجامد.

وی افزود: در تمام دنیا ۲ ابزار فیوچرز و آپشن تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری در بورس هستند و با بهره‌گیری از این ۲ ابزار سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهد.

به گفته وی، ابزار آپشن این امکانات را به سرمایه‌گذاری می‌دهد که ریسک سرمایه گذاری خود را نسبت به نوسانات آینده بازار به گونه‌ای پوشش دهند.

خرازی تصریح کرد: اصولا طراحی این قبیل ابزار در بورس به واسطه حجم بزرگ بورس‌ها و نوسانات زیاد موجود در آن است؛ به این معنا که ریسک سرمایه‌گذاری در آینده پیش‌بینی و محاسبه شود.

به گفته وی اینکه در نظر داشته باشیم یک صندوق بیمه‌ای وجود داشته باشد که اصل پول سرمایه‌گذار را بیمه و تضمین کند، ممکن نیست، زیرا اصولا ابزار و رشته‌های بیمه به این شکل در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

خرازی افزود: ریسک معامله در بورس غیرقابل محاسبه است؛ زیرا نوسانات بورس با توجه به شرایط مختلف پدید می‌آید.