گروه بورس - هدیه لطفی: با عرضه اولیه 40 میلیون سهم گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، هر سهم این شرکت به عنوان یازدهمین شرکت فرابورس، دو هزار و 600 ریال قیمت خورد.

به دنبال تاخیر در عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری ایرانیان که بنا بود دوشنبه قبل انجام شود، دیروز تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت در بازار اول فرابورس معامله شد.
در ساعت 9:54 صبح روز گذشته پیغام ناظر بازار مبنی‌بر بازگشایی نماد «وگستر» اعلام شد و در ساعت 10:50، عرضه سهام مزبور صورت گرفت. در طول زمانی حدود یک دقیقه و نیم، 40 میلیون سهم شرکت یادشده خریداری شد.
در عرضه اولیه «وگستر» سهمیه هر ایستگاه معاملاتی ۶۵ هزار سهم در نظر گرفته شده بود و شرکت کارگزاری خبرگان سهام اقدام به عرضه سهام مزبور کرد. یادآور می‌شود بنا به ماهیت سرمایه‌گذاری بودن شرکت «وگستر»، این شرکت الزامی به ارائه پیش‌بینی سود خود ندارد، اما با توجه به گفته‌های مدیران شرکت این سود در حدود ۳۹ الی ۵۰ تومان پیش‌بینی می‌شود که در نتیجه P/E آن بیش از ۵ مرتبه است.همچنین مطابق اطلاعیه ارسالی به سازمان بورس، در دوره ۹ ماهه نخست سال‌جاری، ۲۶۱ ریال از سود سالانه «وگستر» محقق شده است.
از سوی دیگر شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در دارایی‌های خود سهام دو شرکت لیزینگ ایرانیان و پارس‌خودرو را جای داده است.
بر این اساس این شرکت دارای ۱۲ درصد از سهام لیزینگ ایرانیان و کمتر از یک درصد از سهام پارس‌خودرو است.
همچنین 92 درصد از سهام این شرکت تازه‌وارد فرابورسی به تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو و مابقی به کارکنان گروه ایران‌خودرو تعلق دارد.
بازار کم‌حجم
از سوی دیگر بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را تنها با معامله سهام 11 شرکت آغاز کرد و 5 نماد غایب این بازار بودند.در مجموع بازار فرابورس روز گذشته تعداد 11 میلیون و 413 هزار سهم به ارزش 40 میلیارد و 691 میلیون ریال دادوستد شد که این رقم بدون درنظر گرفتن معاملات شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بود.
حدود ۷۸ درصد از ارزش کل معاملات دیروز به نماد بیمه دی تعلق داشت. در مجموع دیروز تعداد ۱۰ میلیون و ۶۱۳ هزار سهم «ودی» به قیمت هر سهم دو هزار و ۱۵۴ ریال معامله شد و ارزشی ناشی از این معاملات به رقم ۲۲ میلیارد و ۸۵۷ میلیون ریال رسید و به این ترتیب بیمه دی به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
در این بازار صف خریدی معادل 4 میلیون و 500 هزار سهم برای سهام بالاست در نرخ 14 هزار و 670 ریال تشکیل شد و به دنبال صف خرید مزبور، هر سهم این شرکت رشد قیمت 698 ریالی، معادل 5 درصد را تجربه کرد.
همچنین نماد بیمه دی به همراه گواهی‌های مسکن دوره آذر و دی‌ماه نیز به ترتیب ۹۴/۱ درصد، ۴۲ صدم درصد و سه صدم درصد افزایش قیمت یافتند.
این در حالی است که شرکت‌های عمران و توسعه شاهد، کویرتایر، سبحان‌دارو و سیمان سبزوار به همراه دیگر گواهی‌های بانک مسکن شاهد افت قیمت سهام خود بودند.بر این اساس هر سهم «سبزوا» با 28/4 درصد کاهش، بیشترین افت قیمت را تجربه کرد و به نرخ یک هزار و 318 ریال رسید. نمادهای معاملاتی «سبحان»، «پکویر» و «ثعمرا» نیز به ترتیب 12/2 درصد، 08/1 درصد و 76 صدم درصد کاهش قیمت یافتند.
توقف نماد «رپارس»
همچنین روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و حق تقدم آن، به دلیل ارسال اطلاعات با اهمیت متوقف شد. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی گواهی سپرده وی‍ژه سرمایه‌گذاری عام بانک کشاورزی، به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه در روز دوشنبه 18 بهمن‌ماه، متوقف می‌شود.از سوی دیگر روز گذشته بلوک 100 درصدی از سهام شرکت توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش در بازار سوم فرابورس عرضه شد.
در بازار دیروز تعداد ۹۰ میلیون سهم، معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به صورت یکجا و نقد و به قیمت پایه هر سهم یک هزار و ۳۹۰ ریال عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای روی بلوک مزبور صورت نگرفت.