گروه بورس - کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از پیشی گرفتن بازدهی 26 صندوق سرمایه‌گذاری از بازدهی بازار طی ماه منتهی به 29 دی‌ماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۲۹ دی‌ماه امسال، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۷۵/۰ تا ۶۳/۴ درصد در نوسان بود. وی افزود: بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۲۶/۲ درصد بود و ۲۲ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند.
وی در مورد بازدهی ماهانه صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 29 دی‌ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 41/20 درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت 72/10 درصد بود، 26 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی در مورد عملکرد صندوق‌های با اندازه بزرگ گفت: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته گذشته بیشترین بازده‌ را به دست آورد.
وی اضافه کرد: همچنین در دوره یک ساله منتهی به 29 دی‌ماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 08/102 درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با 63/98 و فارابی با 82/96 درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
وی در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: تا تاریخ ۲۹ دی‌ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۲۹۳، ۲۷۰ و ۲۵۰ درصد بازدهی کسب کنند. وی ادامه داد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ نیمه دی‌ماه امسال، ۶ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال بود که بیش از دو هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است، پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی یادآور شد: صندوق سرمایه‌گذاری امین ملت در حالی بیش از 140 میلیارد ریال افت ارزش را تجربه کرد که این افت به دلیل ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری از سوی یکی از سرمایه‌گذاران حقوقی این صندوق بود. «مقدسیان» درخصوص سرمایه‌گذاری صندوق‌ها گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی 69 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه، پارس و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.