گروه بورس - هدیه لطفی: روز گذشته بلوک 23/58 درصدی از سهام شرکت پتروشیمی زنجان در بازار سوم فرابورس عرضه شد که خریداری برای آن وجود نداشت.

بر این اساس در بازار دیروز تعداد ۱۳۱ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۱۱ سهم معادل ۲۳/۵۸ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی زنجان به ارزش ۱۴۱ میلیارد ریال و به نرخ پایه هر سهم یک هزار و ۱۱۴ ریال به طور یکجا و به صورت نقد در بازار سوم عرضه شد که خریداری برای آن نبود.
یادآور می‌شود شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 14/16 درصد و اشخاص حقیقی و حقوقی با 28/60 درصد، از سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند. شرکت صنایع پتروشیمی زنجان در زمینه احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری شهرک‌ها و کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات صنعتی و پتروشیمی فعالیت می‌کند و سرمایه آن 556 میلیارد و 300 میلیون ریال است.
بازار بر مدار تعادل
از سوی دیگر بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را نیز همچنان در حالت تعادل به پایان رساند و تنها تشکیل صف خرید برای سهام شرکت‌های بالاست و مرجان‌کار، کمی تحرک به این بازار بخشید.
در این روز صف خریدی معادل ۱۱ میلیون سهم برای سهام بالاست در نرخ ۱۱ هزار و ۴۹۷ ریال تشکیل شد. همچنین صف خرید مرجان‌کار در این بازار به ۸۵ هزار سهم رسید و به دنبال صف‌های مزبور سهام هر دو شرکت یادشده رشد قیمتی معادل ۵ درصد را تجربه کردند.
بازار فرابورس در مجموع روز گذشته شاهد معامله سه میلیون و 721 هزار سهم در یک هزار و 568 مرتبه بود و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 23 میلیارد و 561 میلیون ریال رسید. نماد معاملاتی بیمه دی با حجم بیش از یک میلیون و 328 هزار سهم، به عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
همچنین حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان حدود ۲۲ درصد از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و در نتیجه عنوان باارزش‌ترین سهم را کسب کرد.
گواهی تسهیلات مسکن دی‌ماه، تجارت الکترونیک پارسیان و بیمه دی نیز هر کدام به ترتیب باارزش سه میلیارد و 312 میلیون ریال، سه میلیارد و 219 میلیون ریال و دو میلیارد و 566 میلیون ریال، به ترتیب رتبه‌های بعدی را به معاملات خود اختصاص دادند.
در این روز نمادهای معاملاتی سیمان سبزوار، عمران و توسعه شاهد، تجارت الکترونیک پارسیان و سبحان‌دارو به همراه گواهی تسهیلات مسکن دوره دی‌ماه شاهد رشد قیمت سهام خود بودند، به طوری که هر سهم شرکت‌های یادشده به ترتیب ۷۲/۱ درصد،‌ سه صدم درصد، ۴۹/۱ درصد، ۳۳ صدم درصد و ۷۰ صدم درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.
این در حالی است که گواهی تسهیلات مسکن دوره‌های مهر، آبان و آذرماه به همراه نمادهای کویرتایر و بیمه دی افت قیمت سهام را در کارنامه خود ثبت کردند.
در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته دو گواهی سپرده سعدی و بانک کشاورزی معامله شدند.
بر این اساس تعداد 650 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش 650 میلیون ریال و تعداد 100 برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش 100 میلیون ریال دادوستد شد.