گروه بورس - هدیه لطفی: نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان روز گذشته در بازار فرابورس بازگشایی شد.

اوراق مشارکت بین‌المللی توسعه ساختمان به ارزشی اسمی هر برگه یک میلیون ریال در بازار اوراق مشارکت و فرابورس بازگشایی شد. همچنین تسویه حساب و پایاپای اوراق مزبور همانند اوراق سهام بوده، با این تفاوت که روز تسویه ۱+T در نظر گرفته خواهد شد.
در اولین روز بازگشایی اوراق یادشده، دادوستدی بر آن صورت نگرفت و بدون معامله باقی ماند. این در حالی است که دیروز بازار اوراق مشارکت فرابورس شاهد معامله اوراق گواهی سپرده سعدی، بانک کشاورزی و مشارکت ایران شرق بود.
در مجموع این بازار تعداد ۷ هزار و ۵۹۵ برگه از اوراق سه شرکت مزبور به ارزش ۷ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال معامله شد که ۵۳۰ میلیون ریال از این رقم در اختیار معاملات گواهی سپرده سعدی، ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال در اختیار معاملات گواهی بانک کشاورزی و مابقی به معاملات اوراق مشارکت ایران شرق تعلق داشت.
موج تعادل در بازار
در بخش دیگر بازار روز گذشته همچنان موج تعادلی حاکم بود و به جز تشکیل صف خرید برای سهام شرکت‌های بالاست و مرجان‌کار، اتفاق تازه‌ای رخ نداد.
در این راستا صف خریدی معادل 12 میلیون سهم برای سهام بالاست تشکیل شد و به دنبال آن هر سهم این شرکت رشد قیمت 5 درصدی را تجربه کرد و به نرخ 10 هزار و 429 ریال رسید.
همچنین صف خرید سهام مرجان‌کار در این بازار معادل ۲۲۰ هزار سهم بود که سهام این شرکت نیز با افزایش قیمت ۱۷۲ ریالی معادل ۵ درصد، به نرخ سه هزار و ۶۱۲ ریال رسید.
در مجموع بازار دیروز حدود 5 میلیون و 926 هزار سهم به ارزش 26 میلیارد و 893 میلیون ریال دادوستد شد که نماد معاملاتی بیمه دی حدود 34 درصد از این رقم را به معاملات خود اختصاص داد و به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
همچنین «ودی» با حجم معاملاتی ۴ میلیون و ۵۸۳ هزار سهم، عنوان پرمعامله‌ترین سهم را نیز کسب کرد. همچنین هر سهم این شرکت با سه صدم درصد افزایش نرخ به قیمت دو هزار و دو ریال رسید.
در این بازار نمادهای تجارت الکترونیک پارسیان، عمران و توسعه شاهد و سبحان‌دارو نیز شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.
بر این اساس هر سهم «رپارس» با ۶۴/۱ درصد افزایش به قیمت ۶ هزار و ۳۳۹ ریال رسید.
نمادهای معاملاتی «ثعمرا» و «سبحان» نیز به ترتیب 48/1 درصد و 4 صدم درصد افزایش نرخ را در کارنامه خود ثبت کردند. این در حالی است که تمام گواهی‌های تسهیلات مسکن در بازار دیروز شاهد کاهش قیمت بودند.
گواهی تسهیلات مسکن دی‌ماه با ۴ هزار و ۹۵۴ ریال کاهش به قیمت ۶۶۴ هزار و ۲۳۰ ریال رسید. همچنین گواهی تسهیلات مسکن آبان‌ماه با ۵ هزار و ۴۳۷ ریال کاهش به قیمت ۶۵۹ هزار و ۴۶۴ ریال معامله شد.
گواهی این بانک در دوره مهر و آذرماه نیز به ترتیب 93/1 درصد و 15/1 درصد کاهش قیمت یافتند.
اعلام گزارش سه ماهه «سیمان سبزوار»
در همین حال روز گذشته شرکت سیمان سبزوار گزارش اطلاعات سه ماهه خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد. بر این اساس شرکت سیمان سبزوار پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان شهریورماه 90 با سرمایه 399 میلیارد و 531 میلیون ریال، به طور خالص مبلغ 89 ریال در نظر گرفته است که شرکت تا پایان آذرماه توانسته است 26 ریال، ‌معادل 29 درصد از این رقم را پوشش دهد. همچنین میزان فروش محصولات «سبزوا» در دوره سه ماهه مزبور به رقم 107 میلیارد و 786 میلیون ریال رسیده است که این رقم 21 درصد از پیش‌بینی فروش سالانه شرکت است.
سود ناخالص شرکت نیز در این دوره با ۲۹ درصد پوشش به رقم ۳۳ میلیارد و ۷۰۱ میلیون ریال رسیده است. از سوی دیگر پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۹۰ «سبزوا» در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از فروش ۴۲ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۷۰ درصد افزایش، سود عملیاتی یک درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین هیات‌مدیره شرکت تصمیم دارد ۵۰ درصد از سود خالص سال‌مالی ۹۰ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.
شایان ذکر است، در پیش‌بینی سود هر سهم سال‌مالی 90، اثرات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اعمال شده است.
عرضه ناموفق سهام «هتل‌های هما»
از سوی دیگر روز گذشته بلوک 100 درصدی از سهام گروه هتل‌های هما در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود خریدار، معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.
بر این اساس دیروز تعداد یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون و ۷۷۸ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام گروه هتل‌های هما توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از طرف هواپیمایی جمهوری اسلامی، به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط، به قیمت پایه هر سهم دو هزار و ۶۵۹ ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد. این در حالی است که در طی معاملات دیروز خریداری برای بلوک مزبور یافت نشد و در نتیجه معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت. شایان ذکر است تاکنون بلوک ۱۰۰ درصدی هتل‌های هما، سه مرتبه عرضه شده که تمامی آنها ناموفق بوده است.