شروع ضعیف بازار - ۲۶ دی ۸۹

عکس: نگار متین‌‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته کمتر از انتظار اولیه معامله‌گران ظاهر شد و در نخستین روز کاری هفته، شاخص ۵۳ واحد عقب نشست. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که روند معاملات در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، انتظار به تعادل رسیدن بازار و رشد قیمت‌ها را فراهم کرده بود اما این انتظار محقق نشد و در ابتدای بازار فشار عرضه‌ها، برخی از نمادهای گروه خودرویی را به صف فروش کشاند. این امر موجب شد تا معامله‌گران شاهد افت انگیزه برای درگیری در روند معاملات باشند. با این وجود کارشناسان بازار امیدوارند پس از استراحت اخیر و معاملات کنترلی در نمادهای دارای مازاد عرضه، بازار بتواند در میانه هفته جاری بار دیگر به مدار رشد باز گردد.

در بازار دیروز در گروه معدنی معامله‌گران شاهد بازگشایی ناتمام نماد چادرملو بودند. پس از آنکه چادرملو در گزارشی تحقق ۴۴۱ ریال سود را برای ۹ ماهه سال جاری اعلام کرده بود، نماد چادرملو بازگشایی شد اما این بازگشایی در ساعت ۱۱و ۴۶دقیقه خاتمه یافت و نماد چادرملو توام با سرمایه گذاری معادن و فلزات بسته شد. دقایقی بعد نماد سرمایه گذاری امید نیز متوقف شد.

در پایان بازار دیروز معاملات نماد چادرملو نیز که بیش از یک میلیون سهم را در بر می‌گرفت، ابطال شد.

در گروه معدنی انتظار می‌رود به دنبال توقف نمادهای ۴گانه چادرملو،گل گهر و سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات، نماد ملی مس نیز که دیروز برای نخستین بار عبور از مرز

یک‌هزار تومانی را شاهد بود متوقف شود.

در همین حال شرایط بازارهای جهانی مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن در حال تقویت است. برنامه برزیل برای توسعه صنعت فولاد، افزایش عوارض صادراتی هند و سیل در استرالیا احتمال رشد بهای سنگ‌آهن را افزایش داده است.

در گروه مالی دیروز پست بانک در مرز ۹هزار ریال همچنان با صف خرید همراه بود. در گروه مالی سخنان مدیرعامل بانک پارسیان در مورد بسته سیاستی بانک‌ها در سال آینده نیز دیروز از نظر معامله‌گران به دور نبود. علی سلیمانی شایسته رییس کانون هماهنگی بانک‌های خصوصی کشور و مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به لزوم لاغرتر شدن بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی برای سال ۹۰ درباره نحوه تعیین نرخ سود گفت: بهتر است بانک مرکزی به تعیین نرخ سود پایه بین‌بانکی اکتفا و تعیین نرخ انواع سپرده‌ها را به بانک‌ها در یک فضای رقابتی واگذار کند.

وی تاکید کرد: بسته بانک مرکزی باید تنها به تعیین نرخ سپرده قانونی، سود پایه بین‌بانکی و تنظیم برخی موارد محدود دیگر در روابط بین بانک‌ها و بانک مرکزی اکتفا کند. هرچه اصول دست و پاگیر کاهش داده شود، به روان شدن سیستم بانکی کمک می‌شود. در گروه مالی دیروز لیزینگ ایرانیان در سایه شایعاتی در مورد توقف نماد با صف خرید همراه شد.

در گروه خودرویی دیروز تنها نمادی که صف خرید را شاهد بود، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو بود. این امر شایعاتی را در بازار در مورد احتمال فروش برخی از زیر مجموعه‌های این شرکت ایجاد کرده است. در همین حال برخی منابع از احتمال طرح تقاضا پذیرش سرمایه گذاری سمند در فرابورس خبر می‌دهند.

در گروه پتروشیمی انفجار مجدد در پتروشیمی خارک که خبرهای اندکی در مورد ابعاد آن منتشر شده است، این نماد را برای دومین بار در سال جاری به دلیل نگرانی سهامداران از حوادث این مجتمع به صف فروش کشاند.

در این گروه پتروشیمی شیراز به‌رغم شمول در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و جهش ۱۲ درصدی با صف خرید به کار خود پایان داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با ۳۵/۵۳ واحد افت به ۱۹ هزار و ۷۰۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز ۵/۴۲ میلیارد تومان بود که ۱۸ درصد آن را معامله ۵/۸ میلیون سهم پست بانک تشکیل داد. از ۲۰۴ نمادی که در بازار معامله شدند، ۱۲۷ نماد با افت قیمت و ۷۲ نماد با رشد ارزش داد و ستد شدند.