گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را نیز در شرایط متعادل سپری کرد که با احتساب معاملات دیروز، این بازار در مجموع، هفته‌ای متعادل را پشت‌سر گذاشت.

در این روز صف خرید سهام بالاست همچنان پابرجا بود، به طوری که در پایان معاملات، صف خریدی معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم برای سهام «بالاست» در بازار باقی ماند.
همچنین در این روز صف خریدی معادل یک میلیون و 800 هزار سهم برای سهام لیزینگ ایرانیان در نرخ دو هزار و 258 ریال تشکیل شد.در مجموع بازار دیروز بیش از 6 میلیون و 762 هزار سهم به ارزش 486 میلیارد و 472 میلیون ریال معامله شد که بیشترین حجم این رقم در اختیار معاملات بیمه دی قرار داشت.
در این روز دو میلیون و ۴۴۹ هزار سهم «ودی» به قیمت هر سهم یک هزار و ۸۶۹ ریال دادوستد شد و ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال روانه بازار کرد.
از سوی دیگر روز گذشته نمادهای معاملاتی بالاست، ‌مرجان‌کار و لیزینگ ایرانیان هر کدام 5 درصد رشد قیمت داشتند و عنوان بیشترین افزایش قیمت را در بازار دیروز به خود اختصاص دادند.این در حالی است که گواهی تسهیلات مسکن در دوره مهر و آذرماه به همراه نماد معاملاتی سبحان‌دارو شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.در این روز گواهی تسهیلات مسکن مهرماه با یک هزار و 42 ریال کاهش به نرخ 704 هزار و 823 ریال رسید.همچنین گواهی آذرماه این بانک نیز افت قیمتی معادل یک هزار و 222 ریال را تجربه کرد.
در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته گواهی سپرده سعدی و بانک کشاورزی معامله شدند.
بر این اساس تعداد 20 برگه گواهی سپرده سعدی به ارزش 20 میلیون ریال و تعداد 4 هزار و 520 برگه گواهی بانک کشاورزی به ارزش 4 میلیارد و 520 میلیون ریال دادوستد شد.
همچنین روز گذشته در بازار سوم فرابورس ۱۰۰ درصد از سهام گروه هتل‌های هما برای دومین بار عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.
بر این اساس یک میلیارد و 960 میلیون و 778 هزار سهم معادل 100 درصد از سهام هتل‌های هما به قیمت پایه هر سهم دو هزار و 889 ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد. ارزش کل بلوک مزبور 5 هزار و 600 میلیارد ریال برآورد شده بود.
بازگشایی «سیمان سبزوار»
از سوی دیگر هیات پذیرش فرابورس ایران در جلسه روز یکشنبه گذشته با پذیرش و درج شرکت سیمان سبزوار در بازار اول فرابورس موافقت کرد.براین اساس نماد معاملاتی یادشده در بازار عادی و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و در تاریخ دوشنبه 27 دی‌ماه سال‌جاری بازگشایی می‌شود.
همچنین قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش خواهد بود.
پیش‌بینی سود سال 90 «سبزوار»
همچنین سیمان سبزوار پیش‌بینی سود هر سهم سال‌مالی ۹۰ را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد.
بر این اساس سیمان سبزوار سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان شهریورماه 90 به طور خالص مبلغ 89 ریال پیش‌بینی کرده است که این مبلغ با سرمایه 399 میلیارد و 531 میلیون ریالی شرکت در نظر گرفته شده است.
همچنین درآمد حاصل از فروش سال جدید «سبزوار» در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل با ۴۲ درصد افزایش، معادل رقم ۵۱۹ میلیارد و ۶۳۱ میلیون ریال پیش‌بینی شده که شرکت دلیل این افزایش را توسعه بازار فروش عنوان کرده است.
همچنین به دلیل افزایش تولید و فروش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته شرکت نیز در سال 90 با 66 درصد رشد نسبت به سال قبل مواجه شد و معادل رقم 404 میلیارد و 246 میلیون ریال در نظر گرفته شده است. همچنین در پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی 90 «سبزوار» سود عملیاتی و سود پس از کسر مالیات نیز
به ترتیب ۱۸ درصد و ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
شایان ذکر است هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد 50 درصد از سود خالص سال‌مالی 90 را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.