گروه بورس - با اعلام برنامه عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی، ایران ایرتور، نکاچوب، بهره‌برداری صنایع چوب فریم، توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش و مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران، بهمن‌ماه سال‌جاری در فرابورس به فروش خواهند رسید. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی عرضه ۱۰۰ درصد سهام این شرکت‌ها را طی روزهای شانزدهم تا بیستم بهمن‌ماه از طریق فرابورس شروع خواهد کرد. واگذاری ایرتور در فرابورس در شرایطی رقم می‌خورد که این شرکت نتوانست شرایط عرضه در بورس را کسب کند تا سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۰ درصد سهام این شرکت را ۱۹ بهمن‌ماه به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط سه ساله در فرابورس عرضه کند.

این در حالی است که خریداران سهام ایران‌ایرتور باید در نظر داشته باشند که براساس صورتجلسه ۲۶ دی‌ماه ۸۷ هیات‌مدیره شرکت هواپیمایی ج.ا.ا (هما)، در اجرای مصوبه هیات‌محترم وزیران و با اشاره به نامه ۲۶/۱۲/۱۳۸۶ اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درخصوص خرید ۱۵ فروند هواپیمای توپولوف و ۱۵ دستگاه موتور هواپیما به ارزش ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از محل اعتبار مصرف نشده سال ۸۵ هما (بند ۷ تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۵ کل کشور مطرح در بند ۳ مصوبه مذکور) توسط شرکت هواپیمایی ایران ایرتور موافقت شد. بر این اساس هیات‌مدیره شرکت هواپیمایی هما طی نامه‌ای به اداره خارجه بانک ملی ایران متعهد شده است که در سررسیدهای اعلام شده توسط بانک نسبت به بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مذکور اقدام کند. مطابق بند (۲) مصوبه مذکور تسهیلات ارزی یادشده با نرخ سود ۲ درصد و دوره تنفس ۴ ساله و بازپرداخت حداکثر ۱۰ ساله پرداخت می‌شود. همچنین ارزش پایه بلوک ایران ایرتور معادل ۷۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال تعیین شده است.

از سوی دیگر قیمت پایه هر سهم بهره‌برداری و صنایع چوب فریم ۲۱۲ هزار و ۶۲۶ ریال قیمت‌گذاری شده است تا ارزش پایه این بلوک مبلغ ۱۳۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون و ۸۰۷ هزار ریال تعیین شود. این بلوک به صورت ۲۰ درصد نقد و اقساط‌ ۵ ساله از روز ۱۷ بهمن‌ماه با رقابت خریداران فروخته می‌شود.

نکاچوب دیگر شرکتی است که عرضه آن به صورت ۲۰ نقد و اقساط ۵ ساله با ارزش پایه ۷ میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۵۷۹ هزار ریال از روز ۱۸ بهمن‌ماه شروع خواهد شد.

همچنین بلوک‌های ۱۰۰ درصدی توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش و مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران طی روزهای ۱۶ و ۲۰ بهمن‌ماه عرضه می‌شود که بلوک اول با ارزش پایه ۱۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به صورت نقد و بلوک دوم با ارزش پایه ۴۹ میلیارد و ۱۲۲ میلیون ریال به صورت نقد و اقساط با ۳۰ درصد پرداخت نقدی و اقساط سه ساله فروخته می‌شود. لازم به ذکر است که در معاملات اقساطی، فواصل زمانی اقساط از یکدیگر ۶ ماهه و سود فروش معادل ۵۰ درصد سود سیستم بانکی در بخش صنعت و معدن (۶ درصد) است.

فروش مزایده‌ای ۵ شرکت

همچنین در ادامه واگذاری‌های بهمن‌ماه، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۵ شرکت دیگر را از طریق برگزاری مزایده به فروش برساند. بر این اساس قیمت پایه ۴۰ درصد از سهام صنعت کاشی کاژ، مبلغ ۷۹ میلیارد و ۷۶۴ میلیون ریال تعیین شده که به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط ۴ ساله واگذار می‌شود. همچنین ۴۰ درصد گسترش و توسعه مصالح نوین ساختمان پارسیان به مبلغ ۱۸ میلیون و ۶۴۸ هزار ریال قیمت‌گذاری شده که فروش آن ۴۰ درصد نقد و با اقساط یک ساله تعیین شده است.

از سوی دیگر ارزش پایه ۶۴۵/۴۵ درصد از سهام صنعتی فروکروم بافت برای واگذاری به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط ۲ ساله مبلغ ۶ میلیارد و ۹۴۲ میلیون و ۷۸۷ هزار ریال تعیین شده است. این در حالی است که ۴۹ درصد از سهام بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری گاوند به صورت نقد و به ارزش پایه دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به مزایده گذاشته می‌شود.

بلوک ۴۰ درصدی مدیریت تولید برق لوشان (شهید بهشتی) نیز با ارزش پایه ۶ میلیارد و ۸۱۹ میلیون و ۴۱۵ هزار ریال به صورت نقد فروخته شده است. متقاضیان شرکت در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی باید پیشنهاد خود را تا آخر وقت اداری ۱۶ بهمن‌ماه به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند.