گروه بورس - نخستین نرم‌افزار پردازشگر اطلاعات مالی روز گذشته رونمایی شد. به گزارش خبرنگار ما، با رونمایی از این نرم‌افزار پردازشگر مالی توسط معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، نخستین گام برای تولد پردازشگرهای جدید مالی برداشته شد.

بنابر این گزارش، در مراسم آغاز عملیات اجرایی این نرم‌افزار، تامین سرمایه امین نخستین کاربری نرم‌افزار پردازشگر اطلاعات مالی را به سازمان بورس ارائه کرد.

۱۰ پردازشگر جدید در راه است

این گزارش می‌افزاید: معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم پیش‌بینی کرد که تا پایان سال آینده ۱۰ شرکت پردازشگر اطلاعات مالی، فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کنند. «قاسم محسنی» افزود: هیات‌مدیره سازمان بورس در ماه‌های اخیر مقررات و دستورالعمل‌های شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی، سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری را تصویب کرد تا شرایط برای فعالیت نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه فراهم شود.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال آینده بیش از ۳۰ شرکت پردازشگر اطلاعات مالی، سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تاسیس شوند.

پردازشگران چگونه باید باشند؟

محسنی درباره انتظارات سازمان بورس از شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی گفت: این شرکت‌ها باید از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که دارای بانک اطلاعاتی جامع رایانه‌ای باشند تا بتوانند اطلاعات مالی لازم را در اختیار پژوهشگران و سرمایه‌گذاران قرار دهند.

وی دومین انتظار سازمان بورس از شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی را در اختیار داشتن «اطلاعات صحیح» اعلام کرد و افزود: اطلاعاتی که این گونه شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند، باید صحیح باشد تا آنان بتوانند به اطلاعات اعتماد کنند.

وی ادامه داد: دو نظارت درونی و بیرونی در دستورالعمل شرکت‌های پردازشگر مالی پیش‌بینی شده است تا کنترل‌های لازم در این زمینه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی باید اطلاعات خود را از منابع موثق و معتبر استخراج و منتشر کنند و در این مورد نیز مکلف به رعایت رویه‌های مصوب خود هستند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس درباره مرز بین مشاور و پردازش اطلاعات مالی گفت: توصیه به خرید و فروش و نگهداری اوراق بهادار، اظهار نظر در مورد قیمت و ارزش اوراق بهادار و اظهارنظر در خصوص روند آینده عرضه و تقاضای اوراق بهادار جزو وظایف مشاور سرمایه‌گذاری است، اما اطلاعاتی که مربوط به گذشته اوراق بهادار است در حوزه وظایف پردازشگر اطلاعات مالی خواهد بود.

رسانه‌ها می‌توانند پردازشگر باشند

محسنی درباره اشخاصی که ملزم به دریافت مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی نیستند، گفت: رسانه‌های جمعی دارای مجوز، ناشر ورقۀ بهادار در خصوص اطلاعات مربوط به خود یا ورقۀ بهاداری که خود ناشر آن محسوب می‌شود و اشخاصی که مسوولیت بازاریابی، تعهد پذیره‌نویسی یا به هر طریق فروش ورقۀ بهادار را پذیرفته‌اند، نیاز به اخذ این مجوز را ندارند.

کاربرد پردازشگران

در این مراسم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین نیز در اظهاراتی گفت: ظرف چند روز آینده سایت رسمی این نرم‌افزار به بهره‌برداری می‌رسد که بخشی از این اطلاعات در اختیار عموم سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

محمد آرام به روند رو به رشد بازار سرمایه در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی می‌توانند نیاز بازار به اطلاعات مالی، تحلیلگری، رتبه‌بندی و ... را برآورده سازند.

وی افزایش شفافیت اطلاعات و کارآیی بازار ، ادراک صحیح از وضعیت واقعی بازار، افزایش اعتماد به اطلاعات و فراهم شدن زیر ساخت رتبه‌بندی و درجه‌بندی اوراق بهادار را از مهم‌ترین دستاوردهای تاسیس شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: سرمایه‌گذاران نیز به اطلاعات تحلیل شده، دسترسی خواهند یافت که این امر می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌گیری آنان ایفا کند.

آرام ارائه گزارش‌های مقایسه‌ای، امکان طبقه‌بندی شاخص‌ها، ارزیابی و ارزشگذاری شرکت‌ها، قابلیت گسترش و پیاده‌سازی سیستم‌های تحلیل‌گر، امکان استفاده از نمودارهای مختلف، امکان استفاده از جداول و نمودار آماری، استانداردسازی در حوزه‌های مختلف و امکان کمی کردن متغیرهای با ماهیت کیفی را از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار پردازشگر اطلاعات مالی نوآوران امین ذکر کرد.وی با بیان اینکه این نرم‌افزار قابلیت رتبه‌بندی اوراق بهادار را از حیث روش‌ها و فاکتورهای مختلف دارد، گفت: شرکت تامین سرمایه امین متقاضی دریافت مجوز نخستین شرکت رتبه‌بندی سهام و درجه‌بندی اوراق بهادار است. دکتر آرام اظهار امیدواری کرد: شرکت تامین سرمایه امین بتواند مجوز تاسیس نخستین شرکت رتبه‌بندی را از سازمان بورس دریافت کند.

غول‌های پردازشگر هم وجود دارند

وی با بیان اینکه هم‌اکنون برخی از موسسات بین‌المللی در جهان به صورت هفتگی بیش از ۱۴ هزار شرکت را ارزیابی، ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی می‌کنند، افزود: یکی از اهداف شرکت تامین سرمایه امین، ارزیابی، ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی است.