گروه بورس - هدیه لطفی: ترافیک صف‌های خرید در بازار فرابورس دیروز شدیدتر شد به طوری که بیشتر شرکت‌های معامله شده در این بازار شاهد تشکیل صف خرید برای سهامشان بودند. بر این اساس روز گذشته صف خریدی معادل۱۸ میلیون سهم برای سهام شرکت بالاست، ۶ میلیون سهم برای شرکت لیزینگ ایرانیان و ۲۹ هزار سهم برای شرکت مرجان‌کار تشکیل شد که به دنبال صف خریدهای یادشده، سهام هر سه شرکت رشد قیمتی معادل ۵ درصد را تجربه کرد.

همچنین روز گذشته صف خرید برای گواهی تسهیلات مسکن در دوره‌های مهر، آبان و آذرماه نیز تشکیل شد که صف خرید گواهی مسکن مهرماه در جریان معاملات عرضه شد، اما دو گواهی دیگر تا پایان معاملات صف خرید خود را حفظ کردند، به طوری که در نهایت صف خریدی معادل یک هزار و ۵۰۰ عددی برای دوره آذرماه و صف خرید یک هزار و ۳۰۰ عددی برای دوره آبان‌ماه در بازار باقی ماند.

این سه گواهی نیز روز گذشته هر کدام به ترتیب ۱۶/۴ درصد، ۰۴/۴ درصد و ۰۸/۴ درصد رشد قیمت یافتند.

در میان اخبار دیروز می‌توان به افزایش نرخ سهام دیگر شرکت‌های فرابورسی از جمله کویرتایر، عمران و توسعه شاهد، همراه اول و سبحان دارو اشاره کرد.

در این روز هر سهم «پکویر» با ۰۴/۴ درصد افزایش به نرخ یک هزار و ۸۸۰ ریال رسید. همچنین نمادهای معاملاتی «همراه» و «سبحان» نیز افزایش قیمتی معادل ۴۴ ریال و ۸۷ ریال را ثبت کردند.

نماد معاملاتی «همراه‌» نیز با افزایش قیمت ۰۹/۱ درصدی به نرخ ۴۰ هزار و ۵۰۷ ریال رسید و در مجموع یک میلیون و ۱۹۲ هزار سهم این شرکت، ‌ارزشی معادل ۴۸ میلیارد و ۲۹۷ میلیون ریال کسب کرد و به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.

لیزینگ ایرانیان نیز با حجم معاملاتی بیش از ۱۲ میلیون و ۶۴۱ هزار سهم، ‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم را به خود اختصاص داد. این نماد نیز ارزشی معادل ۲۵ میلیارد و ۲۹۵ میلیون ریال روانه بازار کرد.

ارزش معاملات نماد سبحان‌دارو نیز در بازار دیروز به رقم ۱۴ میلیارد ریال رسید که این رقم ناشی از معامله ۷۵۲ هزار سهم «سبحان» در میان سهامداران فرابورسی بود.

شایان ذکر است در مجموع روز گذشته حدود ۲۱ میلیون و ۸۴۳ هزار سهم در سه هزار و ۸۷۹ مرتبه میان سهامداران دادوستد شد و ارزش کل معاملات بازار OTC به رقم ۱۰۱ میلیارد و ۱۸۶ میلیون ریال رسید.

یادآور می‌شود تنها نمادهای منفی بازار دیروز شرکت‌های بیمه دی و تجارت الکترونیک پارسیان بودند.

به طوری هر سهم «ودی» در این بازار کاهش قیمتی معادل ۶۱/۲ درصد را تجربه کرد و در نرخ یک هزار و ۸۶۷ ریال معامله شد. نماد معاملاتی «رپارس» نیز با ۰۷/۴ درصد کاهش و صف فروش ۷۰ هزار سهمی به قیمت ۶ هزار و ۵۰۶ ریال رسید.

همچنین روز گذشته تعداد دو میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۰۶ حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون ریال معامله شد.

روز گذشته در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز گواهی مشارکت ایران شرق و بانک کشاورزی شاهد معامله اوراق خود بودند.

بر این اساس تعداد ۱۰ برگه از گواهی مشارکت ایران شرق به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و تعداد ۳۷ هزار و ۲۳۰ برگه از گواهی بانک کشاورزی به ارزش ۳۷ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال دادوستد شد.