گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته آغاز هفته‌ای مثبت را با اتکا به صدرنشینی گروه خودرویی آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که آخرین معاملات عصر روز جمعه بازار جهانی با ثبات نسبی همراه بود، اما افت قیمت‌ها نسبت به نقاط ماکزیمم پیش از تعطیلات سال نو میلادی، سبب آرامش در نمادهای وابسته به بازار جهانی شده است. در همین حال معامله‌گران در انتظار اعلام گزارش‌های ۹ماه سال جاری شرکت‌ها هستند. این گزارش‌ها می‌تواند راه انتخاب‌ نهایی شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاران با رویکرد حضور در مجامع آماده سازد. دیروز معامله‌گران شاهد شایعات پر رنگی در مورد قصد دولت برای کاهش سود تسهیلات بانکی بودند. این امر می‌تواند به رشد «پی به‌ ای» بازار منجر شود. در همین حال رشد بازار در روزهای اخیر فرصت شناسایی سود و افزایش عرضه‌ها را در بازار فراهم کرده است.

روز گذشته در گروه خودرویی جایی که صدرنشینان بازار

یکپارچه با صف‌های خرید و رشد قیمت همراه بودند، معامله‌گران شاهد معاملات پرحجمی در سه نماد سایپا، سرمایه‌‌گذاری سایپا و بهمن بودند که به ترتیب ۹/۱۷ میلیون، ۴/۹ میلیون و ۷/۱۷ میلیون سهم معامله را تجربه کردند. با توجه به اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی، شایعات فراوانی در مورد این گروه نیز در بازار منتشر شده است. در نماد بهمن دیروز معاون اقتصادی این شرکت در پاسخ به برخی شایعات، از احتمال خرید بانک سرمایه و فروش سرمایه‌گذاری ملی خبر داده است. براساس برخی از خبرهای اولیه، گروه بهمن که ۵/۲ درصد بانک آرین را خریداری کرده با شهرداری تهران برای خرید حداقل ۱۰ درصد سهام بانک سرمایه به توافق اولیه دست یافته است. شهرداری تهران در قبال دریافت مجوز بانک شهر به بانک مرکزی، تعهدی برای فروش سهام بانک سرمایه داده است. در نماد سرمایه‌گذاری سایپا میزان تحقق سود شرکت که برخی گزارش‌ها از پوشش ۸۵۰ ریالی در ۹ ماهه خبر می‌دهند؛ مهم‌ترین موضوع به شمار می‌رود که باید منتظر خبرهای قطعی در این باره بود. در نماد سرمایه‌گذاری رنا نیز دیروز خبرهایی از احتمال انتشار آگهی فروش سهام این شرکت در ایران خودرو و حضور سرمایه‌گذاری سمند برای خرید این سهام در بازار منتشر شد.

در گروه تصفیه نفت، دومین حضور پالایشگاه نفت تبریز در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی دیروز نتوانست از اشتیاق معامله‌گران برای خرید سهام این شرکت بکاهد و این شرکت پس از جهش ۱۲ درصدی قیمت و معامله ۲۴ میلیون سهم، بار دیگر با صف خرید به کار خود پایان داد. این مساله باعث شد تا پالایشگاه نفت اصفهان نیز با صف خرید اندکی به کار خود پایان دهد. در گروه مالی دیروز پست بانک با صف خرید همراه بود. این امر در شرایطی رخ داده است که مساله اختلاف بر سر سهام خرد این شرکت و تعهدات سازمان خصوصی سازی برای فروش مابقی سهام شرکت احتمالا بار دیگر به مجموعه دولت کشیده خواهد شد. در گروه واسطه‌گری مالی دیروز خبرهای اولیه از بازگشت مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی به این شرکت خبر داد.

در گروه تجهیزات، صف خرید سنگین مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کشور دیروز با توجه به خبرهای منتشره در مورد این شرکت از جمله دریافت بخشی از مطالبات و پیش پرداخت فعالیت‌های پارس جنوبی با صف خرید همراه شد. در همین حال در خبرهای وابسته به گروه تجهیزات، تغییر مدیرعامل نفت و گاز پارس دیروز از سوی معامله‌گران با اهمیت توصیف شده است. در این گروه اکثر نمادهای گروه با صف همراه بودند.

در نماد مخابرات، انتشار خبر برگزاری مجمع شرکت همراه اول در هفته اول اردیبهشت‌ماه و ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به این شرکت از اهمیت برخوردار بود.

در گروه معدنی، به‌رغم انتشار خبرهایی در مورد اعلام پوشش‌های قابل‌ملاحظه دو شرکت سنگ آهنی در گزارش‌های ۹ ماهه‌، همچنان موضوع عوارض صادراتی کنسانتره و گندله که قرار است از انتهای ماه جاری اعمال شود، سبب افت قیمتی این نمادها شده است. در مورد گل‌گهر دیروز برخی از خبرهای اولیه از پوشش نزدیک به ۸۰ درصدی این شرکت خبر داده است که باید منتظر خبرهای قطعی در این زمینه ماند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که البته رشد قیمت‌ها در چند روز اخیر و حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت به افزایش عرضه‌ها منجر شده است. انتظار می‌رود بازار در خلال چند روز آینده شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا‌ها باشد. در بازار دیروز شاخص ۰۷/۸۹ واحد رشد کرد و به ۱۹ هزار و ۴۵۱ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۲/۵۲ میلیارد تومان رسید که ۲/۱۱ درصد آن را معاملات پالایشگاه تبریز تشکیل داد. از ۲۰۶ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.