ایسنا - کاهش تعداد سهامداران در آذرماه به دلیل تجمیع کدهای سهامداری است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود. دکتر حسن قالیباف اصل، در مورد علت کاهش ۱۷ هزار نفری تعداد سهامداران در آذرماه گفت: علت کاهش سهامداران در آذرماه به دلیل تجمیع کدهای سهامداری است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام است.

وی توضیح داد: در گذشته افرادی که در بورس فعال بودند هر کدام سه یا چهار کد معاملاتی داشتند، در حالی که اکنون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال جمع‌آوری کدهای معاملاتی و دارایی‌های مربوط به یک شخص در کدهای مختلف است. وی ادامه داد: با این کار به عنوان مثال پنج کد معاملاتی به یک کد تبدیل می شود و چهار کد دیگر حذف می‌شود؛ بنابراین اگر این چهار کد در ۱۰ شرکت، سرمایه‌گذاری کرده باشد، طبیعتا ۴۰ کد کمتر می‌شود.

به گفته قالیباف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این کار را انجام می‌دهد تا به کدهای صادر شده در بورس نظم بدهد.

مدیرعامل شرکت بورس بدون اشاره به زمان آغاز تجمیع کدهای سهامداری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کاهش تعداد سهامداران در آذر ماه را به دلیل همین موضوع دانست. وی یادآور شد: در ۹ ماهه سال گذشته ۴۳ هزار کد معاملاتی جدید در بازار سرمایه صادر شد که این میزان در ۹ماهه امسال به ۶۷ هزار کد معاملاتی رسید.