موج - معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه عرضه‌های تدریجی پست بانک تنها با حکم دادگاه ابطال می شود، گفت: عرضه هفت‌درصد باقی مانده از سهام پست بانک در بورس به نظر هیات واگذاری بستگی دارد. مهدی عقدایی واگذاری سهام پست بانک در بورس اوراق بهادار را در حیطه اختیارات هیات واگذاری، هیات وزیران و شورای عالی اصل۴۴ عنوان کرد و اظهار داشت: پس از پذیرش پست بانک در بورس اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی متعهد شده است که حداقل ۱۵ درصد از سهام این شرکت در بورس از سهام شناور آزاد برخوردار باشد.

وی ادامه داد: براین اساس پس از عرضه اولیه ۵ درصدی آن، سه درصد از سهام پست بانک به صورت تدریجی در بورس عرضه شد؛ همچنین از نظر ما، ۲۵ درصد از سهام تعلق گرفته این شرکت به ۴۳ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، جزو سهام شناور آزاد محسوب می‌شود. وی به عدم ابلاغ رسمی مصوبه هیات دولت در خصوص توقف عرضه سهام پست بانک در بورس تا سال ۱۳۹۳ به سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واگذاری سهام پست بانک در بازار سرمایه براساس قوانین بورس اوراق بهادار صورت گرفته است، کسی نمی‌تواند به راحتی آن را ابطال کند، اما با این حال براساس تعهد سازمان خصوصی‌سازی، عرضه ۷ درصد از۱۵ درصد از سهام پست بانک در بورس به نظر هیات واگذاری و شرایط و کشش بازار سرمایه بستگی دارد. وی در مورد مقاومت در واگذاری سهام پست بانک در بورس، گفت: مشکل عدم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در روستاها را پس از خصوصی‌سازی سهام پست بانک به راحتی می‌توان رفع کرد و سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند در واگذاری سهام بلوکی پست بانک تعهدی از خریدار بگیرد، مبنی‌بر اینکه خریدار ضمن تاسیس شعبه‌های جدید، شعبه‌های این بانک در روستاها را نیز حفظ کند.

عقدایی با بیان اینکه تنها پست بانک در روستاها شعبه ندارد، به شعبه‌های بانک کشاورزی در روستاها اشاره کرد و گفت: به واسطه حضور بانک کشاورزی در روستاها، اجرای سهام عدالت در کوچک‌ترین روستا عملی شد. وی همچنین درخصوص عرضه بلوکی سهام پست بانک، به قرار گرفتن پست بانک در گروه دوم شرکت‌های قابل‌واگذاری اشاره کرد که بر اساس آن برای واگذاری شرکت‌های حاضر در این گروه، تا سال ۱۳۹۳ فرصت وجود دارد. معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هنوز درخصوص واگذاری بلوکی این سهم تصمیم گیری نشده است، ادامه داد: با واگذاری تدریجی سهام پست بانک، پس از کسر سهم عدالت و سهام ترجیحی، سهام باقی مانده به صورت بلوکی واگذار می‌شود. بر این اساس هنوز مشخص نیست که تا پایان سال چه میزان از سهام پست بانک فروخته شود و هیات واگذاری چه تصمیمی را اخذ کند. عقدایی در خصوص اساسنامه پست بانک نیز اظهار داشت: مساله اساسنامه پست بانک در کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر ارتباطات مطرح شد که با ارائه پاسخ مناسب، اعضای کمیسیون قانع شدند. وی ادامه داد: همچنین در ضمیمه قانون بودجه امسال، پست بانک جزو شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته که بر این اساس مشکل اساسنامه نیز رفع شده است.