سنا - دبیر کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری در زمینه ابلاغ مجوز فعالیت سبدگردانی در بورس گفت: این اقدام سازمان بورس یک اقدام کاملا مثبت است و کمک می‌کند تا افرادی که تخصص کمی از بازار دارند بتوانند در بورس فعالیت کنند. شاپور محمدی افزود: بهره‌گیری از ابزار سبد گردانی در بورس موجب افزایش حجم معاملات می‌شود و علاوه بر افزایش دامنه سود شرکت‌های کارگزاری، سبب می‌شود تا تخصیص منابع کارآمدتر باشد.

به گفته محمدی هر زمان که ابزار جدیدی وارد بازار شود می‌تواند بخشی از منابع مالی جدید را جذب و موجب رونق شود.

از سوی دیگر تجربه نشان داده هرچه گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد نرخ بازده منطقی‌تر و کارآیی بالاتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ابزاری مانند سبدگردانی موجب گسترش فرهنگ سهامداری می‌شود، گفت: با استفاده از این ابزار اهمیت بازار سرمایه در سیستم مالی کشور افزایش می‌یابد و تنوع اوراق باعث مدیریت بهتر ریسک می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: تاثیر این ابزار در بازار ایران متفاوت است، اما این تفاوت مانع استفاده از این ابزار جدید و بهره‌گیری از بازار نمی‌شود.این در حالی است که تفاوت‌های یادشده ماهیت این ابزار را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد و اختلاف اصلی در نحوه شکل و اجرا است.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین نیز گفت: بحث سبدگردانی در کشور یک اصطلاح تخصصی تحت عنوان مدیریت دارایی است که در تمام دنیا به عنوان یک حرفه تخصصی مطرح است و تنها توسط شرکت‌ها و نهادهای تحت نظارت بورس انجام می‌شود.

محمد آرام افزود: سبدگردانی دارایی‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌ها در بازار سرمایه با دقت و تخصص بیشتری انجام شود و مجوز آن تنها به نهادهای مالی معتبر مانند کارگزاری‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه داده می‌شود.

آرام با بیان اینکه نمونه سبدگردانی در نظام بانکی اجرا می‌شود، تصریح کرد: این اقدام در نظام بانکی تحت عنوان «وجوه اداره شده» وجود دارد و سازمان‌ها بخشی از منابع خود را در اختیار این بانک‌ها قرار می‌دهند تا در مقطع خاصی سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: استفاده از بحث سبدگردانی فقط مختص افراد حقیقی نیست و می‌توان گسترده‌تر به آن نگاه کرد به طوری که اکنون در تمام دنیا به عنوان «ساختار مدیریت سرمایه‌گذاری پول» مطرح است و به‌کار گرفته می‌شود.