توصیه مدیرعامل فرابورس در آستانه عرضه همراه اول

فارس - مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: درج نام شرکت همراه اول به محض طی مراحل در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. مصطفی امید قائمی، در برابر این پرسش که با توجه به ایجاد صفحه عرضه و تقاضای همراه اول، آیا نام این شرکت ۲۰۶ میلیارد تومانی در فرابورس درج شده یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. این گونه اقدامات به منظور تسریع در امور مربوط به درج نام شرکت بوده و درج همراه اول در فهرست شرکت‌های فرابورسی به نهایی شدن مراحل لازم در اداره ثبت شرکت‌ها نیاز دارد. به محض نهایی شدن این مرحله، زمینه درج نام و عرضه سهام آن در بازار اول معاملات فرابورس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین به دلیل نامشخص بودن زمان طی مراحل در اداره ثبت شرکت‌ها، نمی‌توان در مورد زمان عرضه اولیه و ۵ درصدی سهام این شرکت قولی داد، اما انتظار می‌رود به‌زودی نام شرکت همراه اول در فرابورس درج شود.

این مقام مسوول در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه به دلیل احتمال نیاز به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی، آیا عرضه ۱۰۳ میلیون سهم این شرکت، در وضعیت عرضه و تقاضای دیگر شرکت‌ها و جریان بازار سهام اثری نمی‌گذارد؟ خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی بیفتد، زیرا علاوه بر آمادگی سرمایه‌گذاران فعال بورس، نقدینگی خارج از بازار سهام هم وارد خواهد شد. همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی سراسری از سوی شرکت انجام شده و از طرف دیگر خریداران حقوقی با منابع خارج بورس برای خرید سهام همراه اول وجود دارند.

امیدقائمی در ادامه اظهارات خود توصیه‌هایی هم به سهامداران فعلی و سرمایه‌گذاران تازه وارد برای خرید سهام همراه اول کرد و گفت: با در نظر گرفتن وجود شرکت‌های سودده حاضر در بورس دلیلی ندارد سهامداران اقدام به فروش سهام دیگر شرکت‌ها کرده تا سهام همراه اول را خریداری کنند، زیرا نباید به صرف عرضه اولیه سهام، تعصبی در خرید حتمی با هدف کسب سود داشت. باید شرایط هر سهم، بازار و آینده میان‌مدت و بلندمدت آن مدنظر قرار گیرد تا تجربه بیمه دانا تکرار نشود.

وی افزود: بنابراین در صورت ارزنده بودن سهام و قیمت‌گذاری مناسب و با در نظر گرفتن همه عوامل از جمله ریسک سرمایه‌گذاری می‌توان تصمیم‌گیری کرد. عرضه اولیه سهام هم ماهیت خاص خود را داشته و مثل باقی معاملات و سهام است که برخی به قیمت گران و برخی هم به قیمت ارزان معامله می‌شوند.

امیدقائمی به سرمایه‌گذارانی که برای اولین بار می‌خواهند در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی از جمله همراه اول سرمایه‌گذاری کنند، توصیه کرد: مهمترین نکته ای که این گروه از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در شرکت همراه اول باید توجه کنند سرمایه‌گذاری با سرمایه مازاد است. یعنی به هیچ عنوان نباید پولی را از محل فروش دارایی مورد نیاز، قرض و حقوق بازنشستگی وارد بازار کرد.