گروه بورس - هدیه لطفی: جلسه معارفه شرکت سیمان سبزوار به منظور ورود به بازار فرابورس ایران، اوایل هفته آینده برگزار می‌شود.

این جلسه، با حضور مدیران بازار سرمایه ایران، ‌کارگزاران، مدیران سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان بازار سرمایه برگزار می‌شود و‌ مدیران سیمان سبزوار وضعیت این شرکت را برای آنها تشریح می‌کنند و همچنین درخصوص عملکرد،‌ وضعیت مالی، برنامه‌های آتی و نحوه ورود به بازار سهام، برای حاضران توضیح خواهند داد و پاسخگوی سوالات آنان خواهند بود. شرکت سیمان سبزوار که با ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۲۰۰ تن سیمان در شهر سبزوار فعالیت می‌کند، ۴۵ هزار سهامدار دارد که با ورود این تعداد سهامدار به بازار سهام کشور، رکورد تازه‌ای را در بازار سرمایه به ثبت خواهد رساند.
یادآور می‌شود سرمایه این شرکت 400 میلیارد ریال است و در سال 1387 به بهره‌برداری رسیده است.
قطعیت معامله «مشانیر»
از سوی دیگر روز گذشته معامله بلوک 53 درصدی سهام خدمات مهندسی برق در بازار فرابورس به قطعیت رسید.
بر این اساس طی معاملات دیروز تعداد ۶۳ هزار و ۷۴۶ سهم معادل ۵۳ درصد از سهام شرکت مشانیر، به قیمت هر سهم ۸ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۳۰۰ ریال و به ارزش ۵۶۱ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال، پس از احراز شرایط معامله به قطعیت رسید.
شایان ذکر است، معامله سهام مزبور در تاریخ 15 آبان‌ماه سال‌جاری در بازار سوم فرابورس انجام شده بود.
موج رکود در بازار
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را نیز همچون روزهای قبل با روند تعادلی سپری کرد و تنها دو میلیون و 327 هزار سهم در این بازار معامله شد و ارزش کل معاملات به رقم 14 میلیارد و 483 میلیون ریال رسید.
در این بازار نماد بیمه دی با حجم معاملاتی بیش از یک میلیون و ۱۸۸ هزار سهم، به عنوان پرمعامله‌ترین نماد بازار شناخته شد.
همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان حدود 43 درصد از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و عنوان باارزش‌ترین سهم را کسب کرد.
گواهی تسهیلات بانک مسکن مهرماه و آبان‌ماه و نماد بیمه دی در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال، دو میلیارد و ۱۱۱ میلیون ریال و دو میلیارد و ۲۵۷ میلیون ریال روانه بازار کردند.
این در حالی است که ارزش معاملات شرکت‌های لیزینگ ایرانیان و عمران و توسعه شاهد در این بازار بسیار ناچیز بود، به طوری که تنها 243 هزار سهم «وایران» به ارزش 410 میلیون ریال دادوستد شد. همچنین ارزش معاملات «ثعمرا» معادل 525 میلیون ریال بود. شایان ذکر است، دو شرکت کویرتایر و مرجان‌کار روز گذشته را در غیبت به سر بردند.
از سوی دیگر از ۶ شرکت معامله‌شده در بازار دیروز، تنها دو نماد «رپارس» و «ودی» با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند و مابقی افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.
بر این اساس نمادهای «رپارس» و «ودی» هر کدام به ترتیب 36/1 درصد و 37 صدم درصد افزایش نرخ یافتند.