گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌وستد سهام روز گذشته تحت‌تاثیر انتظار معامله‌گران برای رخداد برخی از تحولات مهم بود. در بازار دیروز معامله‌گران با دقت روند مذاکرات سیاسی میان دبیر شورای‌عالی امنیت کشورمان و گروه ۱+۵ در ژنو را دنبال کردند که انتظار نمی‌رود این مذاکرات بتواند نتیجه‌ای مثبت را به همراه داشته باشد. انتشار خبرهایی در مورد عدم‌ملاقات جلیلی و نماینده روسیه پیش از آغاز مذاکرات رسمی و انتشار خبر تولید اورانیوم از معدن گچین بندرعباس قابل‌توجه است.

در همین حال در مسائل اقتصادی نیز ابهام در زمینه اجرای طرح تحول اقتصادی نیز بر شرایط مبهم بازار افزوده است. در حال حاضر نحوه اجرای این قانون به ویژه پس از درخواست دولت از دستگاه‌های اجرایی برای اعلام پیش‌بینی درآمدها و مصارف سال ۹۰ بدون در نظر گرفتن اجرای طرح تحول شائبه عدم‌اجرای این طرح در سال جدید را افزایش داده است. دکتر نهاوندیان دبیرکل اتاق ایران نیز در هفته گذشته خواهان تعویق یک ساله اجرای طرح تحول در مورد صنایع و شرکت‌های تولیدی شده بود.

در بازار دیروز در نماد مخابرات گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان عرضه سهام همراه اول موجب بروز خبرهای اولیه‌ای در بازار شده بود. براساس این خبرها روز یکشنبه هفته آینده و همچنین پس از تعطیلی عاشورا و تاسوعای حسینی مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها برای عرضه سهام همراه اول هستند.

همچنین مساله ارزش گذاری ۹۷ هزار میلیارد ریالی همراه اول توسط مشاور عرضه باعث ایجاد ابهام در مورد ارزش سهام مخابرات که در حال حاضر در ارزش بازار کمتر از ۱۳ هزار میلیارد تومان معامله می‌شود، شده است؛ چرا که بعید به نظر می‌رسد کل بازار تلفن ثابت کشور تنها ارزشی معادل یک سوم همراه اول داشته باشد. در گروه غذایی، توسعه صنایع بهشهر دیروز در شرایطی با صف خرید همراه بود که توسعه صنایع قند وابسته به این شرکت عرضه دو بلوک مدیریتی قند نیشابور و شکر شاهرود را برای

سه‌شنبه هفته آینده آگهی کرده است.

در گروه برقی، کابل‌های شهید قندی روز گذشته آگهی جذب سرمایه‌گذار برای توسعه ۱۰۴ هزار متر اراضی این شرکت در صفائیه یزد را منتشر کرده است. قرار است این زمین‌ها به کاربری مسکونی، تجاری، فرهنگی و آموزشی و البته بخشی نیز به معابر و فضای سبز اختصاص یابد.

در گروه مالی دیروز بیمه پارسیان سهام تازه وارد گروه، با صف فروش ناشی از شناسایی سود معامله‌گران همراه شد.

در گروه فلزی بهای مس از مرز ۸ هزار و ۸۰۰ دلار و روی از مرز دو هزار و ۲۰۰ دلار در بازارهای جهانی عبور کرده است که این امر می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر نمادهای وابسته داشته باشد.

در مجموع بازار دیروز بازاری کم تحرک و بدون رمق بود که در آن شاخص کل ۴۸/۲۷ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز اندکی بیش از ۲۰ میلیارد تومان بود که ۵/۱۶ درصد آن مربوط به معامله ۴/۴ میلیون سهم پتروشیمی فن‌آوران بود.

از ۱۹۰ نمادی که دیروز به روی تابلوهای بورس و فرابورس رفتند تنها سهامداران ۵۸ نماد با رشد قیمت سهامشان، تالار بورس

را ترک کردند.