گروه بورس - همایون دارابی: رشد ارزش سهام مخابرات در بازار دیروز باعث شد تا شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد ۴۴/۲۷ واحدی به رقم ۱۸هزار و ۳۱۹ واحد برسد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که جلسه معرفی خصوصی عصر روز شنبه تامین سرمایه امین برای برخی از فعالان بازار سبب رفع برخی از ابهام‌ها در مورد عرضه همراه اول و تاثیرات آن بر نماد مخابرات بود. برخی کارشناسان بازار این جلسه ( در روزهای آتی نیز نشست‌های مشابهی از آن برای کانون سرمایه‌گذاران نهادی و دیگر فعالان عمده بازار برگزار خواهد شد)را در راستای شفاف شدن ابعاد مختلف عرضه اولیه همراه اول موثر می‌دانند. از دیدگاه این گروه با برگزاری جلسات اخیر، ذوق زدگی اولیه از عرضه همراه اول و ارزیابی قیمت بیش از ۴۰ هزار ریالی اولیه برخی از معامله‌گران جای خود را به برخورد معقول با این عرضه و کاهش پی به‌ای اولیه سهم داده است و انتظار نمی رود عرضه اولیه همراه اول با قیمتهای بالایی صورت گیرد. در همین حال اعلام احتمال تقسیم سود حاصل از فروش سهام همراه اول توسط مخابرات نیز نکته‌ای مهم در رشد قیمت سهام مخابرات در بازار دیروز بود. معامله‌گران اما با ابهامات جدی در نحوه محاسبه ارزش سهام همراه اول توسط تامین سرمایه امین مواجه ‌هستند. به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در این شرکت، به نظر می‌رسد گزارش ارزش‌گذاری سهام همراه اول با نهایت خوش بینی توسط تامین سرمایه امین تدوین شده است. برخی کارشناسان بازار معتقدند رشدی تصویر شدن سهام شرکت همراه اول با فرضیاتی با امکان تحقق پایین صورت گرفته و در شرایط واقعی سهام همراه اول یک سهم درآمدی با نسبت P/E نزدیک به شرکت‌های درآمدی است که نباید به صورت رشدی قیمت‌گذاری شود.

معامله‌گران در گروه مالی شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا در نماد بیمه پارسیان بودند. بیمه پارسیان دیروز با معامله ۲/۱۲ میلیون سهم تا صف فروش نیز به پیش رفت. در گروه غذایی، دومین بلوک چین چین در قیمت پایه معامله شد.

در گروه فلزی- معدنی، دیروز رشد بهای مواد خام همچنان ادامه داشت و بهای فلز مس در بازار جهانی به مرز ۸هزار و ۸۰۰ دلار رسید. با این وجود گروه فلزی-معدنی بورس تهران همچنان به دلیل مصوبه تعیین عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن و گندله با عدم اقبال معامله‌گران مواجه است. در گروه شیمیایی عرضه بلوک پاکسان توسط سرمایه‌گذاری ملی نیز پس از یک رقابت کوتاه خریداری شد.

در گروه تجهیزات مدیرعامل حفاری شمال در مصاحبه‌ای از امکان تعدیل مثبت سود این شرکت در سال‌جاری خبر داد. خادمی همچنین به دفاع از کیفیت ماشین‌آلات چینی و توصیف برنامه‌های آتی توسعه‌ای شرکت حفاری پرداخت. دیروز اکثر نمادهای گروه تجهیزات با کاهش قیمت همراه شدند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۶/۲۷ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۶۴/۱۷ درصد آن را معاملات سهام پارسیان تشکیل داد. از ۱۹۵ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۳ نماد با کاهش قیمت و ۶۸ نماد با رشد ارزش معامله شدند.