گروه بورس - مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین تاثیر عرضه سهام همراه اول، نحوه عرضه و ابعاد مختلف آن را تشریح کرد. محمد آرام بنیار در گفت‌و‌گو با موج، درخصوص ورود همراه اول به بازار فرابورس اظهار کرد: با توجه به اینکه کلیه اقدامات پذیرش، ثبت و درج همراه اول در فرابورس انجام شده است، بنابراین اگر عرضه همراه اول درزمان مقتضی انجام شود، نتایج بهتری را بر بازار سرمایه در بر خواهد داشت. به گفته وی، نقدینگی برای خرید سهام شرکت‌های جدید در بازار سرمایه یا با خروج از سهام دیگر شرکت‌ها تامین می‌شود یا از سوی سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه تزریق خواهد شد.

آرام بنیار با بیان اینکه در بسیاری از مواقع، بازارها تحت عناصر دیگری می‌توانند به رونق برسند، اضافه کرد: ورود همراه اول به فرابورس می‌تواند مجرایی برای امکان رونق در این بازار باشد. وی به اثر ورود شرکت همراه اول در سهام شرکت مخابرات ایران و بانک سینا اشاره و اضافه کرد: تجربیات قبلی در عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دیگر در بازار سرمایه مانند شرکت ملی مس و فولاد مبارکه نشان داده است که این شرکت‌ها در هنگام ورود خود توانسته‌اند منابع جدیدی را از سایر بازارها جذب بازار سرمایه کنند.

به گفته وی، فعال شدن این چند شرکت منجر به فعال شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و موجب رونق کل بازار سرمایه شده است. وی تصریح کرد: انتظار ما براین است که سهام همراه اول با ورود خود به فرابورس منجر به دمیدن جان تازه ای به بازار سرمایه شود تا به واسطه آن نسبت به سایر بازارها جلب توجه کند.

عرضه به روش حراج

محمد آرام در گفت‌و‌گوی دیگر با فارس، در رابطه با روش عرضه اولیه سهام شرکت همراه اول اظهار داشت: به دلیل بزرگ بودن این شرکت و نهایی نشدن دستورالعمل عرضه اولیه، امکان عرضه سهام به روش ثبت دفتری مهیا نشد؛ بنابراین ۵ درصد از سهام شرکت همراه اول به همان روش معمول حراج عرضه می‌شود.

وی در خصوص زمان این عرضه هم توضیح داد: ظرف چند روز آینده این شرکت با ماهیت سهامی عام نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت می‌رسد تا بعد از درج در فرابورس، زمینه عرضه اولیه سهام این شرکت فراهم شود.

عرضه موفق در گرو مدیریت خوب

همچنین عضو هیات‌مدیره شرکت بورس در این رابطه گفت: از آنجا که عرضه سهام همراه اول سرمایه‌گذاران جدیدی را به بازار می‌آورد، این عرضه، ارزش بازار و معاملات در فرا بورس را افزایش خواهد داد و شرکت مخابرات نیز از این اقدام منتفع می‌شود. محمدرضا رهبر با بیان این مطلب گفت: قرار است طبق اخبار منتشر شده ۵ درصد سهام همراه اول در فرابورس عرضه شود و این احتمال وجود دارد که بعد از گشایش نماد و انجام عرضه اولیه، عرضه‌های دیگری نیز پیرامون آن صورت گیرد. وی افزود: با توجه به تعداد سهام و سرمایه شرکت مخابرات، بی‌شک یک مدیریت عرضه در این زمینه لازم است و همراه با آن باید به چند نکته توجه داشت.

این کارگزار بورس تصریح کرد: افزایش تعداد کارگزاران، میزان عرضه و سهمیه بندی بودن یا نبودن در عرضه سهام همراه اول از جمله مواردی است که باید قبل از هرگونه اقدامی در مورد آن به‌طور کامل اطلاع‌رسانی شود. وی پیش بینی کرد که عرضه سهام همراه اول با موفقیت به پایان برسد و متقاضیان زیادی نسبت به خرید این سهام اقدام کنند و تمام این موارد منوط به مدیریت خوب عرضه اولیه سهام است.

رهبر تصریح کرد: نکته مهم در تمام عرضه‌های اولیه، نحوه قیمت‌گذاری است که این موضوع باید به گونه‌ای باشد که بتواند موجب جذب سرمایه‌گذار شود. عضو هیات‌مدیره بورس اظهار داشت: با عرضه این سهام، ارزش بازار و معاملات در فرا بورس افزایش می‌یابد و شرکت مخابرات نیز از این اقدام منتفع می‌شود. به گفته رهبر این سهام ارزشمند بوده و می‌تواند نقدینگی مورد نیاز شرکت مخابرات برای برنامه‌های توسعه‌ای را تامین کند که این اقدام بر ارزش سهام مخابرات نیز تاثیرگذار است.