شروع پر جنب و جوش بازار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام نخستین روز هفته را با گرایش معامله‌گران به سوی تولید‌کنندگان مواد خام و همچنین برخورد شدید عرضه و تقاضا در نماد تازه وارد بیمه پارسیان شروع کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات موثر بر بازار شاهد تثبیت قیمت‌های بالای مواد اولیه در بازارهای جهانی در آخرین معاملات عصر روز جمعه بودند. با توجه به این شرایط بهای مواد خام به ویژه فلز مس در بازارهای جهانی بار دیگر به مرز ۹ هزار دلار در هر تن نزدیک شد. همچنین بهای نفت خام با به چالش کشیدن سقف قیمتی ۹۰ دلار، انگیزه‌ای را برای رشد قیمت محصولات پتروشیمی پدید آورده است که این امر دیروز تاثیر خود را در گروه پتروشیمی به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز نمادهای پتروشیمی خارک و شازند با صف خرید مواجه شدند و پتروشیمی‌های دیگر نیز از جمله شیراز تا درصد مثبت رشد قیمتی را تجربه کردند.

در همین حال با توجه به اجرا نشدن طرح تحول اقتصادی شرایط بار دیگر در بازار به صورت عادی بازگشته است. با توجه به فرارسیدن ماه محرم، از احتمال اجرای طرح تحول در این ماه نیز کاسته شده است.

دیروز وزیر اقتصاد در مورد اجرای طرح تحول خاطرنشان کرد: آنچه که سبب شده است ما با تامل بیشتری حرکت کنیم این است که می‌خواهیم با آمادگی بیشتر به جزئیات کار تسلط کامل داشته باشیم، بنابراین در حال حاضر نمی‌توانم زمان دقیقی را اعلام کنم، ولی این طرح با فراهم شدن شرایط خاص خود در موقع مناسب انجام می‌گیرد.

در بازار دیروز همچنین برخی از اظهار نظر‌ها در مورد مذاکرات سیاسی پیش رو در ژنو جالب توجه بود. توصیه برخی سیاستمداران برای شرکت نکردن در مذاکرات ژنو در روز دوشنبه سبب شده است انتظار برای به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات کاهش یابد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه مالی شاهد به تعادل رسیدن نماد بیمه پارسیان بودند. بیمه پارسیان که ماه گذشته در نرخ پایه ۳ هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شد تا روز گذشته و ثبت بازدهی ۲۳ درصدی، دارای صف خرید بود که برای نخستین بار با معامله بیش از ۲۷ میلیون سهم رو به تعادل رفت، هر چند که در نهایت این نماد با صف خرید به کار خود پایان داد. در همین حال دو نماد دیگر تازه وارد به بورس یعنی پست بانک و پالایشگاه تبریز به‌رغم رشد قیمتی قابل‌ملاحظه، همچنان با صف‌های خرید همراه هستند.

در نماد مخابرات دیروز انتشار صورت‌های مالی شش ماهه همراه اول در کنار تبدیل شدن این شرکت به سهامی عام سبب انتشار خبرهایی در مورد درج نام این شرکت در فرابورس تا روز دوشنبه شده است. در صورت انجام این مرحله، ابتدای هفته آینده همراه اول در شرایطی به روی تابلو خواهد رفت که در شش ماهه دو هزار و ۱۱۰ ریال سود برای هر سهم را محقق کرده است. در گروه تجهیزات، دیروز خبر‌هایی در مورد تصویب اعتبار برای جایگزینی تراکتورهای فرسوده منتشر شد. بر اساس این خبر‌ها دولت اعتباری بالغ‌بر ۴ هزار میلیارد ریال برای حمایت از بخش کشاورزی با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها اختصاص داده که دو هزار میلیارد ریال آن برای جایگزینی ۱۵ هزار دستگاه تراکتور فرسوده تخصیص داده خواهد شود.

تخصیص این اعتبار می‌تواند به بهبود شرایط فروش تراکتورسازی ایران منجر شود.

در بازار دیروز دو عرضه بلوکی شرکت‌های نفت پارس و چین‌چین بدون رقابت و در قیمت پایه معامله شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و با نوسان بالا بود که در آن شاخص ۸/۱۲ واحد رشد کرد و به ۱۸ هزار و ۲۹۲ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۷/۳۷ میلیارد تومان بالغ شد که ۷/۲۷ درصد آن را معاملات بیمه پارسیان تشکیل داد. از ۱۹۱ نماد مورد معامله، ۱۱۳ نماد با کاهش قیمت و ۷۶ نماد با رشد ارزش معامله شدند.