گروه بورس - سازمان گسترش و نوسازی صنایع از فرابورس ایران خارج می‌شود. به گزارش خبرنگار ما و براساس اطلاعیه منتشر شده توسط خصوصی‌سازی، «ایدرو» دو درصد از سهام شرکت فرابورس ایران را روانه میز فروش کرده است.

بنابراین گزارش، طی این عرضه دو میلیون سهم شرکت فرابورس با قیمت پایه ۱۶۰ تومان روز بیست و هشتم آذرماه جاری در بازار فرابورس فروخته می‌شود که ارزش پایه این واگذاری سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

شرایط این معامله نقد و بدون در نظر گرفتن اقساط است. فرابورس با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان، بورس اوراق بهادار را به عنوان سهامدار ۲۰ درصدی در کنار خود دارد، حال آن که ۶ درصد از سهام فرابورس متعلق به سرمایه‌گذاری‌های استانی، سه درصد از آن صباتامین، ۸۴/۴۹ درصد در اختیار سایر اشخاص حقوقی و ۱۶/۱۹ درصد در اختیار سایر اشخاص حقیقی است.

در همین حال، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از ایدرو ۱۰۰ درصد ماشین‌سازی تبریز را نیز از طریق فرابورس روز ۲۷ آذرماه روی میز فروش می‌گذارد.

برای هر سهم این شرکت ۸۵۳ ریال قیمت تعیین شده که زیر قیمت رسمی است.

در اطلاعیه خصوصی‌سازی، اندازه این شرکت خیلی بزرگ اعلام شده و طی عرضه مزبور یک میلیارد و ۵۹۳ میلیون سهم به ارزش هزار و ۴۳۰ میلیارد و ۴۸۱ میلیون ریال جابه‌جا خواهد شد.

شرایط این واگذاری ۲۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله است.

از طرفی دیگر، سازمان خصوصی‌سازی ۳۸/۴ درصد از سهام روغن نباتی جهان را هم برای فروش بلوکی آگهی کرده است.

این عرضه در قالب مزایده صورت خواهد گرفت و طی آن ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار سهم این شرکت به قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان و ارزش پایه ۶ میلیارد و ۱۳۷ میلیون ریال با شرایط ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط دو ساله واگذار می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی همچنین در این اطلاعیه ۴۲/۱۰ درصد پشم‌بافی جهان، ۴۰ درصد کاشی کاژه، ۴۹ درصد بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی ایران، ۴۹ درصد بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر، ۴۹ درصد توزیع آب مازندران و ۴۹ درصد میراب زاینده‌رود را هم برای فروش مزایده‌ای آگهی کرده است.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای دیگر، ۴۹ درصد شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی سایپا را با قیمت باید هر سهم هزار و ۳۸۲ ریال برای فروش در فرابورس آگهی کرده است.

این عرضه چهاردهم آذرماه، در فرابورس صورت خواهد گرفت و طی آن ۴۹ میلیون سهم این شرکت واگذار خواهد شد.

در این اطلاعیه، ۴۹ درصد توزیع آب گلستان، ۴۹ درصد آبیاری و زهکشی دشت گرمسار، ۲۴ درصد آبیاری و زهکشی مغان، ۴۹ درصد آبیاری و زهکشی تهران، ۴۰ درصد رینگ چرخ آلومینیومی گسترش گام آفرین، ۴۸ درصد تولید صادرات نفتی، ۴۰ درصد پلیمر جنوب، ۱۵ درصد تحقیقات و فناوری ریلی ایران و ۸ هزار سهم آبفر را برای فروش مزایده‌ای آگهی کرده است.