آغاز آزمایشی سهام غیرکاغذی

دنیای اقتصاد- بازار داد و ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر اقبال معامله‌گران به برخی از نمادهای عمده بازار از جمله مخابرات با رشد ۱۳۹ واحدی شاخص در ابتدای هفته کاری مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعلام زمان برگزاری جلسه معارفه همراه اول در روز جاری و احتمال عرضه این نماد در هفته جاری یا ابتدای هفته آینده موجب توجه معامله‌گران به نماد مخابرات ایران شده است. جنب پل حافظ

شروع سه رقمی بورس

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر اقبال معامله‌گران به برخی از نمادهای عمده بازار از جمله مخابرات با رشد ۱۳۹ واحدی شاخص در ابتدای هفته کاری مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعلام زمان برگزاری جلسه معارفه همراه اول در روز جاری و احتمال عرضه این نماد در هفته جاری یا ابتدای هفته آینده موجب توجه معامله‌گران به نماد مخابرات ایران شده است. این امر سبب شد تا در بازار دیروز مخابرات ایران حتی از مرز ۲ هزار و ۸۰۰ریال هم برای دقایقی عبور کند که کارنامه‌ای مناسب برای این نماد محسوب شده و به نوعی مخابرات را به سوی چالش با سقف‌های تاریخی خود هدایت می‌کند.

در بازار دیروز وضعیت نماد سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه نیز با توجه به معاملات مناسب این دو نماد به رشد بیشتر شاخص کمک کرد. در شرایطی که اقتصاد کشور به سوی زمان آغاز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حال حرکت است، با توجه به اطلاعات منتشره، از نگرانی معامله‌گران به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاسته شده است. در این میان بخشی از نمادهای وابسته به صنایع انرژی‌بر نظیر فولاد‌سازان، با توجه به احتمال فشار کمتر به این نمادها، فرصت بازگشتی را تجربه می‌کنند.

در صحنه اقتصاد کشور همچنین اعلام انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی موضوع مهمی برای سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود. این اوراق ۱۷ درصدی در شرایطی منتشر می‌شود که تنها چند روز از انتشار اوراق ۲ هزار و ۳۰۰ میلیاردی پارس جنوبی گذشته است. انتشار این اوراق با حجم بالا بر توان جذب نقدینگی بازار سرمایه تاثیر منفی دارد. در گروه فلزی در پایان بازار دیروز نماد فولاد مبارکه برای برگزاری مجمع مجدد فوق‌العاده به‌منظور تصمیم‌گیری در مورد کمک به صندوق بازنشستگی فولاد متوقف شد. در این میان با توجه به اعلام عوارض صادراتی برای گندله و کنسانتره معادن سنگ‌آهن، بازار در انتظار اعلام تاثیر این اعلام عوارض بر وضعیت شرکت‌های وابسته است. از سویی این اعلام عوارض می‌تواند طرح‌های توسعه معادن سنگ‌آهن را با مشکل مواجه کند. در بازار دیروز نماد چادرملو تا صف فروش نیز پیش رفت.

از سویی در گروه واسطه‌گری مالی عرضه مجدد بلوک سایپا توسط سرمایه‌گذاری ملی بدون خریدار باقی ماند. به نظر می‌رسد مساله معامله بلوک ۵/۱ درصدی سایپا از سوی برخی از سهامداران عمده سرمایه‌گذاری ملی به مساله معامله هفته جاری بلوک ۱۳ درصدی این شرکت وابسته شده است. در گروه دارویی، داروسازی سبحان با احتمال پذیرش قریب‌الوقوع سهام شرکت سبحان دارو از زیرمجموعه‌های این شرکت در فرابورس مواجه است. در گروه تجهیزات، نمادهای عمده این گروه از جمله صنعتی دریایی ایران و حفاری شمال با صف خرید همراه شدند.روز سه شنبه حفاری شمال با عرضه بلوک مدیریتی این شرکت مواجه خواهد بود که این بلوک احتمالا با خریدارانی از سازمان تامین نیروهای مسلح و صندوق نفت مواجه خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با ۹۹/۱۳۸ واحد رشد به ۱۸ هزار و ۴۲۷ واحد رسید. از ۲/۲۸ میلیارد تومان سهامی که دیروز در بازار معامله شد، ۳۰ درصد به معامله سهام مخابرات ایران مرتبط بود. از ۱۹۴ نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۱۱۳ نماد با کاهش قیمت و ۷۴ نماد با رشد ارزش معامله شدند.