ایسنا - مشاور پذیرش پالایشگاه شازند اراک از عرضه سهام این پالایشگاه تا سه ماه آینده خبر داد. ابراهیم قربانی فرید گفت: پالایشگاه شازند اراک در مرحله پذیرش در بورس قرار دارد و تا سه ماه آینده وارد بورس می‌شود.

وی افزود:‌ به عنوان مشاور پذیرش این شرکت پالایشگاهی تحلیل ۲۰۰ صفحه‌ای از پالایشگاه‌ نفت شازند تهیه کرده که قبل از عرضه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران علاقه‌مند ارائه می‌شود.

به گفته‌ این کارگزار بورس، این اقدام برای اولین بار است که انجام می‌شود و لازم است که همه کارگزاری‌ها این تحلیل را انجام داده و قبل از عرضه سهم، صورت‌های مالی شرکت را تحلیل کنند. وی در مورد زمان عرضه سهام این شرکت در بورس گفت: امیدنامه این شرکت و برنامه کسب و کار به بورس ارائه شده است و طی دو یا سه ماه آینده مراحل پذیرش پالایشگاه نفت شازند به اتمام رسیده و این شرکت در بورس عرضه می‌شود. وی در توضیح مزایای این شرکت مشمول واگذاری گفت: پالایشگاه نفت شازند طرح توسعه‌ای دارد که با اجرای آن طی یک سال و نیم آینده تولید بنزین این شرکت را چهار برابر می‌کند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به سابقه شش ساله فعالیت پالایشگاه نفت شازند، تصریح کرد: طی سال‌های اول و دوم، این پالایشگاه به صورت کارمزدی فعالیت کرده و نفت خام را از شرکت ملی پالایش و پخش دریافت می‌کرد، ولی در حال حاضر روش کار تغییر کرده و این شرکت سه سال است که مواد نفت خام را خریداری و تولید می‌کند.

وی در مورد پیش‌بینی سود این شرکت گفت: ‌EPS این شرکت بالای۱۰۰ تومان است؛ بنابراین اگر کسی این سهم را خریداری کرده و یک سال نگه دارد سهم افزایش خوبی خواهد داشت.

مشاور پذیرش پالایشگاه نفت شازند، یادآور شد: تولید این پالایشگاه مطلوب است و پالایشگاه شازند اراک در اثر تحریم‌های احتمالی مشکلی ندارد، زیرا محصولات مورد نظر را خریداری کرده است.