سنا - معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی نوع جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای شاخص بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

حسین فهیمی‌ با اعلام این خبر افزود‌: این صندوق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداقل بازدهی بورس تهران، عاید سرمایه‌گذاران شود. وی با بیان اینکه بازدهی بورس تهران از ابتدای امسال بیش از ۴۵ درصد بوده است، گفت:‌ به طور حتم با راه‌اندازی این گونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری،‌ افراد بیشتری به طور غیر‌مستقیم وارد بازار سرمایه خواهند شد.

معاون حقوقی سازمان بورس در ادامه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت:‌ صاحبان سرمایه به دنبال این هستند که در جریان واقعی شدن و شفافیت فعالیت‌های اقتصادی در کشور به نوعی ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس تصریح کرد:‌ صاحبان سرمایه در این برهه حساس قصد دارند تا از افت دارایی‌های خود جلوگیری کنند که ورود به بازار سرمایه می‌تواند گزینه مناسبی برای آنان باشد.

فهیمی یکی از روش‌های مطمئن ورود به بورس را سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اعلام کرد و گفت:‌ افراد غیر‌حرفه‌ای می‌توانند سرمایه‌های مازاد خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه کنند.

نایب رییس هیات‌مدیره سازمان بورس ادامه داد:‌ در این روش، افرادی که تخصص لازم را در بورس ندارند به جای خرید و فروش مستقیم سهام شرکت‌های بورسی، سرمایه‌های خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند تا افراد حرفه‌ای با سرمایه‌های آنان اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند.

معاون حقوقی سازمان بورس درباره عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها حضور دارند که از طریق این صندوق‌ها، بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه جدید به بازار سرمایه تزریق شده است.

فهیمی با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعال است، افزود:‌ تعدادی از این صندوق‌ها با درآمد ثابت هستند؛ یعنی سود ثابتی را به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کنند، اما تعداد قابل‌توجهی از صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که درآمد ثابتی ندارند به طوری که افراد ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را می‌پذیرند اما اطمینان خاطر دارند که سرمایه‌هایشان از سوی افراد حرفه‌ای در بازار مدیریت می‌شود.