گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در شرایط تعادلی آغاز کرد، به طوری که سه شرکت در این بازار با افزایش قیمت و 4 شرکت دیگر با کاهش قیمت مواجه شدند.

در این روز کویرتایر با ۹/۱ درصد رشد قیمت، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین عمران و توسعه شاهد و تجارت الکترونیک پارسیان نیز هر کدام به ترتیب ۲۴ ریال و ۳۱ ریال
افزایش قیمت یافتند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی مرجان‌کار، لیزینگ ایرانیان، بیمه دی و گواهی تسهیلات بانک مسکن هر کدام به ترتیب ۷۷/۳ درصد، ۸۹/۲ درصد، ۶۴/۱ درصد و ۴۴ صدم درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.
در بازار دیروز حدود دو میلیون و 694 هزار سهم دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم 11 میلیارد و 148 میلیون ریال رسید که نماد معاملاتی بیمه دی به عنوان باارزش‌ترین و پرمعامله‌ترین سهم این بازار شناخته شد. در این روز تعداد دو میلیون و 29 هزار سهم «ودی» به ارزش 4 میلیارد و 266 میلیون ریال معامله شد. قیمت هر سهم «ودی» دو هزار و 103 ریال بود. همچنین گواهی تسهیلات بانک مسکن، با نرخ معامله هر برگه 790 هزار و 725 ریال، رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد.
این نماد ارزشی معادل سه میلیارد و ۱۸۱ میلیون ریال روانه بازار کرد.
همچنین ارزش معاملات نمادهای «ثعمرا»، «رپارس» و «وایران» نیز هر کدام به ترتیب معادل 994 میلیون ریال، دو میلیارد و 616 میلیون ریال و 66 میلیون ریال بود. بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز در روز گذشته معامله سه گواهی مشارکت ایران شرق، سپرده سعدی و سپرده بانک کشاورزی را در خود ثبت کرد.
در این روز تعداد یک هزار و ۳۰ گواهی مشارکت ایران شرق، به نرخ هر برگه ۱۰۱ هزار ریال معامله شد و ارزش ناشی از معاملات مزبور به رقم یک میلیارد و ۴۰ میلیون ریال رسید.
همچنین گواهی سپرده سعدی نیز در این روز ارزشی معادل یک میلیارد و 714 میلیون ریال کسب کرد که این رقم از معامله یک هزار و 700 گاهی مزبور صورت گرفت.
گواهی سپرده بانک کشاورزی نیز به قیمت هر برگ ۱۰۰ ریال معامله شد و ارزشی معادل ۴ میلیارد ریال روانه بازار کرد.
رقابت برای خرید دو بلوک
از سوی دیگر روز گذشته مدیر بازار فرابورس از ادامه رقابت برای خرید دو شرکت پتروشیمی ایلام و «اویک» خبر داد و گفت: برای شرکت تولید دیزل سنگین خریداری وجود نداشت.
حسن محمد تبار با اعلام این خبر افزود: روز گذشته به دنبال عرضه 49 درصدی سهام شرکت پتروشیمی ایلام به ارزش 66 میلیارد تومان و عرضه 72/29 درصدی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت به ارزش 7/50 میلیارد تومان، قیمت پایه هر سهم این دو شرکت به ترتیب به یک هزار و 500 ریال و 7 هزار و 30 ریال رسید که ادامه رقابت برای تصاحب این دو بلوک به امروز موکول شد.
وی یادآور شد: سهام شرکت پتروشیمی ایلام ۲۴ آبان به نرخ پایه ۱۲۶ ریال و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ۲۵ آبان به نرخ پایه ۶ هزار و ۸۲۷ ریال از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده بود.
محمد تبار خاطر نشان کرد: همچنین دیروز 234 میلیون و 649 هزار سهم معادل 100 درصد از سهام شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران به ارزش 200 میلیاردو 390 میلیون و 246 هزار ریال به قیمت پایه هر سهم 854 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد که خریداری برای تصاحب این بلوک حضور نداشت.
به گفته وی، هم‌اکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ۱۰۰ درصد سهام از سهامداران عمده شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران محسوب می‌شود.
اعلام سود سال جدید «پکویر»
از سوی دیگر شرکت کویرتایر پیش‌بینی سود سال‌مالی جدید را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد.
براساس این گزارش، «پکویر» سود سال‌مالی منتهی به پایان آذرماه 90 را با سرمایه 200 میلیارد ریال، به طور خالص مبلغ 513 ریال پیش‌بینی کرده است. همچنین شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال‌جاری توانسته است مبلغ 78 میلیارد و 319 میلیون ریال، معادل 75 درصد از سود سال‌مالی 89 را پوشش دهد.
همچنین درآمد حاصل از فروش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته و سود عملیاتی «پکویر» نیز در دوره یادشده به ترتیب با ۶۵ درصد، ۶۸ درصد و ۵۶ درصد تحقق مواجه شده است.از سوی دیگر، کویرتایر در نظر دارد در سال‌مالی جدید تعداد ۱۷۵ هزار و ۵۶۱ حلقه تایر باری تولید کند. همچنین پیش‌بینی تولید محصولات تایروانتی، تایر رادیال، تیوپ و فلت نیز در سال ۹۰ به ترتیب ۶۶ هزار و ۶۲۶ حلقه، دو میلیون و ۱۲ هزار حلقه، ۲۷۰ هزار و ۶۸۶ حلقه و ۳۳۷ هزار حلقه اعلام شده است.
همچنین کویرتایر پیش‌بینی کرده است از فروش محصولات مزبور مبلغ یک هزار و 364 میلیارد و 289 میلیون ریال درآمد کسب کند.