بازار و همراه اول

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر حرکت قیمتی نماد مخابرات ایران با رشد ۵/۴۱ واحدی شاخص کل همراه شد. در بازار دیروز توجه معامله گران به نماد مخابرات ایران در شرایطی به رشد این نماد و افزایش حجم معاملات آن منجر شد که بازار احتمالا امروز یا فردا با پذیرش همراه اول در فرابورس مواجه خواهد شد. با انجام این مرحله احتمالا در ۱۰ روز آینده، سهام همراه اول راهی تابلو خواهد شد تا یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در خاورمیانه راهی بازار سرمایه شود.

در بازار سهام، معامله گران دیروز در تحولات کلان همچنان در انتظار اعلام اجرای طرح تحول بودند، جایی که عدم اعلام سهمیه بنزین آذر ماه به شایعات در مورد افزایش قیمت این حامل افزوده است. در این شرایط همه نگاه‌ها به سوی دولت است، جایی که اعلام آغاز طرح تحول به عنوان حساس‌ترین طرح سال‌های اخیر احتمالا عمده‌ترین دغدغه بازار را از حالت بالقوه به بالفعل تغییر خواهد داد. واکنش بازار به نحوه اجرای این طرح و تبعات آن مهم‌ترین ابهام پیش روی بازار در مقطع کنونی است.

در بازار دیروز سه نماد تازه وارد بازار شامل پست بانک، بیمه پارسیان و پالایشگاه تبریز عمده‌ترین صف‌های بازار بودند. این صف‌های خرید در شرایطی بازار را در کنترل خود دارد که بازار با کمبود نقدینگی دست به گریبان است و با صرف نظر از صف‌های خرید، بازار به شدت با افت داد‌و‌ستد مواجه است. ارزش معاملات دیروز با جابه‌جایی انتقال یک بلوک ۱۶ میلیونی نفت پارس توانست به ۴/۲۸ میلیارد تومان برسد. این حجم اندک از سوی کارشناسان ناشی از دو مساله خروج نقدینگی (به دلیل پرداخت اقساط از سوی حقوقی‌ها و پارک موقت نقدینگی تا رفع ابهامات) و همچنین نبود انگیزه در میان معامله گران به دلیل نبود گزینه‌های پیش رو در بازار توصیف می‌شود.

در بازار دیروز در کنار نماد مخابرات بازار در اکثر نمادها شرایط متعادلی داشت. در گروه تصفیه نفت دیروز بازار شاهد ادامه انتقال سهام نفت پارس از شل به مجموعه سرمایه‌گذاری ری از زیر مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود. با این نقل‌و‌انتقال‌ها خروج شل از ترکیب سهامداری نفت پارس تقریبا قطعی شده است. نفت پارس هفته گذشته با واگذاری موجودی سهام خود در شرکت بیمه دی نیز در موقعیت تعدیل تا ۱۰۰ ریال قرار گرفت.

در گروه واسطه‌گری دیروز نماد سرمایه‌گذاری اعتبار ایران برای تعدیل سود متوقف شد. به‌رغم آنکه اخیرا سازمان بورس در مصوبه‌ای اعلام سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری را اختیاری اعلام کرده است، توقف نماد اعتبار ایران احتمالا به معنای جهش قیمتی این شرکت پس از مدت‌ها صف خرید خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که از ۱۹۰ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۲۶ نماد با افت قیمت و ۵۷ نماد با رشد قیمت همراه شدند.