گروه بورس - کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از تمرکز 70 درصد ارزش صندوق‌ها در پرتفوی سهامداران حقیقی خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت:‌ در هفته منتهی به ۱۹ آبان‌ماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۰۲/۲ تا مثبت ۸۹/۱ درصد در نوسان بود. وی افزود: بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۷۶/۰ درصد بود و ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند.
وی در مورد عملکرد ماهانه صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 19 آبان‌ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 14/1 درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت منفی 42/2 درصد بود و 19 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی ادامه داد: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه پیش و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و یکم ایرانیان هفته پیش بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند.
«مقدسیان» به عملکرد یک ساله منتهی به 19 آبان امسال اشاره کرد و گفت: در این دوره صندوق سرمایه‌گذاری پویا با 64 درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک تجارت با 21/61 و آگاه با 94/58 درصد، بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
وی اضافه کرد: تا تاریخ ۱۹ آبان‌ماه ۸۹، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود.
این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 238، 207 و 199درصد بازدهی کسب کنند.
کارشناس مدیریت نهادهای مالی سازمان بورس در مورد ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۱۹ آبان‌ماه امسال به بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسید که بیش از دو هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی یادآور شد: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین در طی هفته منتهی به ۱۹ آبان‌ماه امسال، بیشترین رشد ارزش متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری امین گلوبال بود. ارزش این صندوق سرمایه‌گذاری با صدور بیش از ۷۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری در این هفته بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال شد.
وی در مورد ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 70 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.