گروه بورس - با نظر یک مرجع قانونی، مناقشه بر سر مدیریت پست‌بانک پایان یافت. بنابر این گزارش، بر طبق آخرین جمع‌بندی صورت گرفته توسط یک مرجع دارای صلاحیت، ترکیب مجمع عمومی پست بانک و مرجع تعیین هیات‌مدیره آن، همان است که در جزء (ح) بند ۸ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ آمده است. مفاد این بند به این شرح است که «در اجرای ماده (۱۸) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۱۳۷۸، از زمان تصویب عنوان هر بنگاه در فهرست بنگاه‌های قابل واگذاری توسط هیات واگذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است حداکثر ظرف سه ماه نسبت به تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده آن بنگاه متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی (به عنوان رییس مجمع) معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، وزیر ذی‌ربط، رییس سازمان خصوصی‌سازی و نماینده هیات واگذاری (رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران) اقدام نماید.» این گزارش می‌افزاید: بدین ترتیب و با تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع ذی‌ربط که در روزهای اخیر چنین موضعی اتخاذ کرده بودند، افضلی به عنوان مدیرعامل قانونی به همراه هیات‌مدیره قبلی کار خود را در پست بانک ادامه خواهد داد و هرگونه تغییر در ترکیب هیات‌مدیره منوط به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده موضوع جزء (ح) بند (۸) قانون بودجه سال ۱۳۸۹ با ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

پست‌بانک شرکت سهامی عام است

در پی انتخاب مدیرعامل جدید پست بانک توسط وزیر ارتباطات که واکنش وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس را در پی داشت، مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که طبق قانون تجارت، مدیرعامل شرکت پست بانک باید با برگزاری مجمع و توسط هیات‌مدیره تعیین شود.

حسن قالیباف‌اصل، در خصوص غیر‌قانونی بودن انتصاب مدیرعامل شرکت بورسی پست بانک گفت: از آنجا که شرکت پست بانک به شرکت سهامی عام تبدیل شده است، طبق قانون تجارت، مدیرعامل آن باید با برگزاری مجمع و توسط هیات‌مدیره انتخاب شود. وی افزود: موضوع مجامع شرکت‌های بورسی به سازمان بورس مربوط است و اگر تشریفات قانونی مجمع درست رعایت نشود، آن شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به مشکل بر می‌خورد. سخنگوی شرکت بورس در ادامه عنوان کرد: ‌تغییر هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت پست بانک به دلیل سهامی عام بودن، نیاز به برگزاری مجمع دارد و کسی غیر‌از مجمع و هیات‌مدیره نمی‌تواند مدیرعامل این شرکت را تعیین کند. وی اظهار کرد: به این ترتیب انتخاب هیات‌مدیره در شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های بورس نیاز به طی کردن تشریفات قانونی دارد و اگر این تشریفات طی نشود، خلاف قانون عمل شده است.