گروه بورس - همایون دارابی: یک روز پس از عرضه سهام پالایشگاه تبریز که به دلیل نحوه قیمت‌گذاری، ناتمام باقی ماند، نحوه عرضه بیمه پارسیان نیز که با چند مرحله همراه شد، شگفتی معامله گران را برانگیخت. بیشتر کارشناسان بازار نبود، یک دستور‌العمل مدون و سازمان‌دهی شده در مورد عرضه‌های اولیه و نحوه کشف قیمت این عرضه‌ها را دلیل بروز مشکلات ارزیابی می‌کنند. از این رو تدوین این دستورالعمل می‌تواند فرآیند عرضه‌های اولیه در بورس را از حواشی دور کند.

در بازار دیروز، معامله گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد تشکیل صف خرید برای نماد پالایشگاه تبریز بودند. این صف خرید در شرایطی تشکیل شد که در روز شنبه عرضه ۹۸ میلیون سهم «شبریز» تا پایان وقت معاملاتی نتوانست به پایان برسد و بخشی از آن باقی ماند. این امر انتقادات کارگزاران از نحوه کشف قیمت و عرضه سهام در قیمتی بیش از اجماع جمعی بازار و البته انتقاد نماینده خصوصی‌سازی را در مورد نحوه سهمیه‌بندی خرید برانگیخت. در همین حال با تشکیل صف خرید و عرضه باقی مانده سهام روز گذشته در ۴ درصد مثبت، بازار در ابهام روند آتی این سهم باقی مانده است. معامله گران این رفتار قیمتی سهام پالایشگاه نفت تبریز را نمونه‌ای از حمایت‌های رسمی از بازار سرمایه توصیف می‌کنند که براساس آن، لزوم تقویت بازار سبب حمایت از شرکت‌های تازه وارد می‌شود.

در بازار دیروز همچنین طولانی شدن روند عرضه سهام بیمه پارسیان سبب شد تا بیشتر نمادهای بازار با رکود معاملاتی مواجه شوند، به گونه‌ای که برخی از نمادها در نبود خریداران همیشگی تا درصدهای منفی نیز افت کردند. در همین حال ارائه سهام بیمه پارسیان در نرخ سه هزار و ۳۰۰ ریال که بیشتر از قیمت مورد نظر بازار بود، سبب خواهد شد در صورت روند مثبت قیمت سهام، سهامداران این شرکت با موقعیت شناسایی سود مواجه باشند. همچنین در گروه بیمه‌ای اختلاف ارزش بازار شرکت‌های حاضر در بازار و شرکت تازه وارد سبب حرکت‌های قیمتی در آینده نزدیک خواهد شد.

در گروه خودرویی دیروز رقابت بر سربلوک ۸۶ میلیونی ایران خودرو پایان یافت.

در گروه سرمایه‌گذاری دیروز نماد سرمایه‌گذاری ملی سرانجام با جهش ۱۱ درصدی قیمت بازگشایی شد تا با معامله ۵/۱۹ میلیون سهم مواجه باشد. در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز تغییر مالکیت بخشی از سهام در وثیقه سرمایه‌گذاری بانک ملی از یک کد به کد این شرکت، موجب معاملات پر حجمی در بازار شد که در این بخش بلوک‌های سنگینی در نمادهای توسعه صنایع بهشهر، سیمان کرمان، پتروشیمی شازند و ایران ترانسفو جابه‌جا شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری تحت تاثیر عرضه اولیه بیمه پارسیان بود که در نهایت با افت ۸/۱ واحدی شاخص کل همراه شد. در همین حال ارزش معاملات نیز دیروز با توجه به معاملات سرمایه‌گذاری بانک ملی دیروز به ۱۱۸ میلیارد تومان رسید. از ۱۸۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۳ نماد با کاهش قیمت و ۵۹ نماد با رشد ارزش معامله شدند.